دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه ( فصل دوم پایان نامه )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه ( فصل دوم پایان نامه )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه ( فصل دوم پایان نامه )

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه ( فصل دوم پایان نامه )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه ( فصل دوم پایان نامه ) 
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه
دسته بندی آزمون ارشد
فرمت فایل docx
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

توجه: این فایل براساس DSM-5 تهیه شده است.

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

یکی از رایج‌ترین اختلالات دوران کودکی که توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود جلب کرده، اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی می باشد (بوسینگ، ماسون، بل، پورتر و گاروان، 2010). این اختلال در حدود سنین 2 تا 4 سالگی، شروع ‌می‌شود. اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی در میان کودکان پیش‌دبستانی به عنوان یک چالش مهم تلقی ‌می‌شود. این اختلال، سبب بروز مشکلات هیجانی شدید برای کودکان پیش‌دبستانی و خانواده آنها ‌می‌شود (کافمن، گلدبرگ-استرن و شاپر، 2009).

اخراج ازمدرسه، ناتوانی در مهار رفتار حرکتی، نارسایی توجه، ‌ناتوانی یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی،‌ آسیب‌پذیری نسبت به سانحه و... از جمله این مشکلات ‌می‌باشد. همچنین به فرآیند تحول استعدادها ی ذهنی، مهارتهای عاطفی و اجتماعی کودک نیز آسیب جدی وارد ‌می‌شود (گرینهیل و هچتمن، 2009). نتایج تحقیقات نشان ‌می‌دهد که این کودکان، مشکلات جسمانی و روانی دیگری نیز دارند و مکررا نیازمند استفاده از خدمات مراقبت سلامت هستند (کایلینگ و همکاران، 2008). به نظر ‌می‌آید که این اختلال یک مشکل پایدار است که ممکن است نشانه‌های آن با افزایش سن از دوران پیش از مدرسه به دوره بلوغ و پس از آن گسترش یابد.

دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی که درمان مناسب و کافی دریافت نمی‌کنند با احتمال بیشتری مردود شدن، اخراج از مدرسه، پیشرفت تحصیلی پایین و مشکلات سازگاری اجتماعی و هیجانی را تجربه ‌می‌کنند.این کودکان ممکن است در یادگیری ناتوان نباشند، بلکه در عملکردهای مربوط به مدرسه مشکل دارند که ناشی از سازماندهی ضعیف، بی­توجهی، تکانشگری، بیش‌فعالی وحواسپرتی ‌می‌باشد (کاکاوند، 1392).

این اختلال روند طبیعی و رشد دوران کودکی را با مشکل رو به رو ‌می‌کند که در صورت عدم درمان، آمادگی کودک را برای پذیرش آسیب‌های روانی و اجتماعی در بزرگسالی افزایش ‌می‌دهد. تقریباً در یک چهارم کودکان زیر سن مدرسه، مشکلات رفتاری دیده ‌می‌شود که اگر این مشکلات از شدت کافی برخوردار باشد و کودک در روابط اجتماعی خود مشکلاتی داشته باشد،تا دوره‌های بعداز دوران کودکی نیز ادامه خواهد داشت. پایداری نتایج اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی، تا سالهای بعدی و نقایص ناشی از این اختلال، بر نیاز به مداخله زود هنگام برای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به این اختلال تأکید ‌می‌کند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013).

 

تعریف اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی

در DSM-V نرخ شیوع این اختلال برای بزرگسالان 5/2 درصد است و برای کودکان رقم 5 درصد گزارش شده است.با این وجود رقم محتاطانه 7-3 درصد از کودکان در سنین مدرسه را مبتلایان به این اختلال تشکیل می­دهند.به طور کلی احتمالا در هر کلاس عادی یک یا دو کودک با اختلال نارسایی توجه وجود دارد.نشانه­های اصلی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی باید قبل از 12 سالگی شروع شود و حداقل در دو موقعیت متفاوت مانند کودکستان،مدرسه،خانه و یا هنگام ارزیابی و معاینه روانشناختی دیده شود(راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-V)، 2013-2012؛ ترجمه رضائی، فخرای، فرمند، نیلوفری، هاشمی آذر و شاملو، 1394).

اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی، الگوی پایدار عدم توجه و یا بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر و شایع‌تر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح رشد مشابه دیده ‌می‌شود. برای مطرح کردن این تشخیص باید برخی ازنشانه‌ها پیش از سن 7 سالگی ظاهر شوند. اختلال باید حداقل در دو زمینه وجود داشته باشد و بایستی عملکرد فرد بسته به میزان رشد،در زمینه‌های اجتماعی، ‌تحصیلی یا شغلی مختل شده باشد. این اختلال در حضور اختلال فراگیر رشد، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک نباید مطرح شود و نیز یک اختلال روانی دیگر،توجیه بهتری برای آن نباشد. همچنین اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی،سندر‌می‌‌عصب شناختی است که معمولاً با ویژگی‌های تکانشگری، حواسپرتی و بیش‌فعالی مشخص ‌می‌شود (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013).

 


- Bussing, Mason, Bell, Porter &Garvan

. Kaufman., Goldberg- Stern&Shaper

. Greenhill &Hechtman

.Kieling

- American Psychiatric Association

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه ( فصل دوم پایان نامه )

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.