دانلود کاملترین مقاله آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله

کاملترین مقاله آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله

معمولا حاصل خانواده ای که در آن پدر و مادر وهن و زنندگی تقلب و تجاوز به حقوق سایرین را به صورت کلامی و عملی به فرزندان آموزش داده و این مورد را در رفتار خودشان در اجتماع نیز مراعات می کنند، فرزندانی است که در اجتماع در برابر تقلب جبهه گرفته و تحت هیچ شرایطی به آن تن نمی دهند

دانلود کاملترین مقاله آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله

Cheating among students of pathology and the mechanisms to reduce this problem
آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله
مفاهیم اخلاقی
چارچوب نظری
دسته بندی علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10

کاملترین مقاله آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله

آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله

چکیده:

 از واژه ی تقلب برای توصیف رفتارهای اجتماعی متنوعی استفاده می شود، ولی در این مقاله هدف از به کار بردن این واژه، انتقال مفهوم تقلب کردن دانش اموزان در امور آموزشی، بالاخص در جلسات امتحان است. در این بخش بر روی آسیب شناسی اجتماعی تقلب و علل تمایل گسترده ی دانش آموزان متمرکز می شویم. ریشه ی تقلب را نیز مانند بسیاری از رفتارهای اجتماعی پسندیده و یا ناپسند دیگر باید در کودکی افراد جست و جو کرد. بدون تردید مهم ترین عامل در تعیین رفتار شخص و نحوه ی برخورد وی با هنجارها و ارزش های اجتماعی، نوع تربیت خانوادگی اوست. نقشی که خانواده و به خصوص پدر و مادر در سال های اولیه ی زندگی در تشکیل شخصیت و به طور خاص دیدگاه وی نسبت به امر تقلب دارند، پررنگ تر از نقش تمام عوامل بعدی مانند دوستان همسن،دبیران و اساتید است. با توجه به اندک بودن مواردی که خلاف حکم مذکور را نشان می دهند، با تقریب خوبی می توان نتیجه گرفت تمام افرادی که در طول دوران تحصیل به دفعات دست به تقلب در امور آموزشی می زنند، در خانواده هایی با سطح فرهنگ پایین و ناتوان در امر تربیت مطلوب فرزندان به دنیا آمده و رشد کرده اند. با در نظرگرفتن الگوبرداری محض شخص از اعضای بزرگ تر خانواده، به خصوص در سنین کودکی و نوجوانی که موضوعی اثبات شده و مسلم است، می توان به این نکته پی برد که رفتار و واکنش آن ها در قبال امر تقلب، تا حد زیادی واکنش فرزندانشان در برابر این امر در آینده را مشخص می کند.

 

 

مقدمه:

 در مقابل حاصل خانواده ای که در آن اثرات و عواقب مهلک این عمل به درستی به فرزندان آموزش داده نمی شود و یا حتی در مواردی فرزندان توسط خانواده به آن تشویق شده و آن را مترادف زرنگی و زیرکی می یابند، مهم تر آنکه اعضای ارشد خانواده نیز در زندگی اجتماعی خویش در موارد مختلف به تقلب دست زده و از پیش برد امورشان به وسیله ی آن ابایی ندارند، فرزندانی است که در آینده ای نزدیک در مدرسه، دانشگاه، محل کار و تمام موقعیت های اجتماعی به راحتی اقدام به تقلب و قانون شکنی کرده و هیچ گاه فطرتا آن را قبیح نمی دانند. مهم ترین عامل پس از نقش تربیتی خانواده در گرایش یا عدم گرایش دانشجویان به تقلب در امور آموزشی ، فضای نامساعد حاکم بر مدارس و سهم دانش آموزان و مسئولین مدارس در به وجود آمدن آن است. تقریبا تمام ما در هر مدرسه ای که تحصیل کرده باشیم به یاد داریم که از نخستین سال های تحصیل در دوره ی ابتدایی تا روز های پایانی دبیرستان، در اکثر فضاهای دوستی در مدارس، همواره دانش آموزانی که تقلب می کنند یا تقلب می رسانند به افرادی اصطلاحا کول و محبوب تبدیل می شوند. کسانی که در آزمون ها در تقلب نقشی دارند از جانب سایر دانش آموزان و حتی گاهی اوقات دبیران به عنوان افرادی شجاع، زرنگ و شایسته شناخته می شوند. این افراد در مدرسه شان اجتماعی بالایی کسب کرده و در گروه های دوستی دانش آموزان به افرادی سطح بالا و بامنزلت تبدیل می شوند. در مقابل به کسانی که از پذیرش تقلب سرباز می زنند،به چشم افرادی لوس، ترسو و بی دست و پا نگاه می شود، آنان نزد دانش آموزان دیگر به چهره ای منفور و نماد شرارت و خودخواهی تبدیل شده، از اکثر گروه های دوستی طرد شده و فرصت برقراری ارتباط صمیمی با بسیاری از دانش آموزان مدرسه را از دست می دهند. تمام ما بارها شاهد بوده ایم که در محیط مدرسه با کسی که مثلا از رواج تقلب بین دانش آموزان نزد مسئولین ابراز نگرانی کرده و یا به صورت مستقیم به افراد متقلب تذکر داده است، مانند کسی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده برخورد شده! حتی شاید فرد تا پایان دوران تحصیل در آن مدرسه به نماد انسان بزدل و خودشیرین تبدیل می شود. به این رفتار تند و افراطی دانش آموزان، اشتباهات و سهل انگاری های دبیران و مسئولین مدرسه را نیز اضافه کنید. دبیرانی که دانش آموزان را در مورد قبح اخلاقی تقلب و اثرات آن بر زندگی اجتماعی و فردی آگاه نمی کنند، نقش عظیمی در به وجودآمدن طرزفکر فوق در بین دانش آموزان دارند.

مفاهیم اخلاقی :

رشد اخلاقی ،تحت تاثیر میزان علاقه ی کودک به معیارها و ارزشهای معمول ، ارتباط بسیاری با رشد و تکامل اجتماعی دارد .
از سوی دیگر به رشد دینی و میزان علاقه وی به آداب و رسوم و واکنشهای او در مقابل خیرو شر وابسته است (باهنر ،1378 :51 ). مفهوم اخلاق در روانشناسی به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی می باشد .این مفهوم به یک سلسله ارزشها و باورهای درونی اطلاق می شود که به عنوان یکی از عوامل مهار کننده عمل می کند .به این ترتیب وجدان از یک قضاوت ساده نسبت به درست و نادرست فراتر می رود و به مقام تشخیص و به کار بستن اصول ، تکالیف و قوانین اخلاقی می رسد .(کدیور ، 1378: 14). مفاهیم اخلاقی در جوامع و محیط های مختلف ارزشهای متفاوت دارد و حتی در یک اجتماع نیز مفاهیم اخلاقی در بین طبقات مختلف ارزشهای متفاوتی دارد. جنسیت نیزدراین مورد مؤثراست ،به طوری که ارزشهای اخلاقی میان دو جنس زن و مرد متفاوت است. کودک در آغاز ارزشهای اخلاقی را در خانواده می آموزد و پس از ورود به اجتماع و قرار گرفتن در گروههای مختلف با ارزشهای گوناگون مواجه می شود و همین امر اغلب او را دچار تضاد و دو دلی می کند .درنتیجه گاهی اوقات ارزشهای اخلاقی قبلی را تغییر می دهد .مثلاً مفهومی را کودک در خانواده آموخته است و آن را خوب می داند ،درحالی که همین مفهوم در گروه همسالان و در محیط آموزشگاه ارزش دیگری دارد (مقدم ، 1366 : 32 ).

چارچوب نظری:

دانلود کاملترین مقاله آسیب شناسی تقلب در بین دانش آموزان وراهکار کاهش این مساله

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.