پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موجشکن سنگی در آب عمیق

پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موجشکن سنگی در آب عمیق در 55اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی عمران
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1140 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موجشکن سنگی در آب عمیق

فروشنده فایل

کد کاربری 7466

پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موجشکن سنگی در آب عمیق در 55اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


تجربیات اجرایی احداث موجشکن سنگی
در آب عمیق

1- مقدمه


فرآیند احداث موجشکن سنگی دارای متغیرهای فنی و اقتصادی متعددی است که برای ساخت یک موجشکن باید بر آنها تسلط یافت و زمانی که این متغیرها کاملا درک کردند نقطه آغازی برای طرح و اجرای یک موجشکن کامل و بی‌نقص فراهم می‌گردد. این متغیرهای متعدد که، در قالب پارامترهای محیطی و پارامترهای سازه‌ای، طرح جانمایی و مقطع اولیه یک موجشکن سنگی را شکل می‌دهند و سپس توسط پارامترهای ژئوتکنیکی، پارامترهای اجرایی، و پارامترهای نگهداری تکامل یافته و نهایی می‌گردند تا مقاومت سازه موجشکن را بر اساس معیارهای پایداری تعیین نمایند، با اندرکنش پیچیده‌ای یکدیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و همین موضوع است که فرآیند طرح و اجرای موجشکن‌های سنگی را در زمره مسائل پیچیده مهندسی قرار می‌دهد که با تغییر شرایط طراحی از سایتی به سایت دیگر آن را به پروژه‌ای جدید تبدیل می‌نماید. حساسیت بالای موجشکن‌های سنگی نسبت به تغییرات متغیرها، این پیش‌بینی منطقی را به وجود می‌آورد که با افزایش قابل ملاحظه عمق آب محل احداث به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی، انتظار برخی تغییرات در فرآیندهای احداث موجشکن‌های سنگی به وجود آید. احداث موجشکن‌های بندر خدماتی پارس که برای نخستین بار در آبهای عمیق جنوب کشور انجام پذیرفت، نشان داد که با افزایش عمق آب و انجام عملیات، تمهیدات اجرایی جدیدی لازم است تا در هنگام ساخت موجشکن، جایگزینی مصالح نامناسب به جای مصالح مناسب اتفاق نیفتد. در این مقاله بر اساس تجربیات اجرایی حاصل، کلیاتی از جنبه‌های اجرایی جدیدی که در احداث موجشکن‌های مایل سنگی در آبهای عمیق به وجود می‌آید و حتی توانایی ایجاد تغییرات در ساختار آن را فراهم می‌سازد، مورد بحث قرار می‌گیرند.


2- طرف پروژه


برای تهیه و تامین کالاهای موردنیاز جهت احداث طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و برنامه‌های صادرات کالاها از طریق حمل و نقل دریایی، عملیات احداث بنادر پارس در بخش سازه‌های ساحلی آن آغاز گردید و مطابق نیازهای طرح، بالغ بر هزاران متر طول موجشکن در آبهای عمیق، دهها پست انواع سکله با آبخور زیاد به طول چندین کیلومتر، میلیونها مترمکعب لایروبی در زمین‌های سخت و نیمه سخت، چند صدهکتار احیا اراضی و محوطه‌سازی، تنها به عنوان ردیف‌های بخش دریایی نیازمندی‌های طرح، در قالب 2 بندر بزرگ طراحی گردید که می‌توان از آن به عنوان عظیم‌ترین تجربه بندرسازی کشور در یک مقطع زمانی و مکانی نام برد.


بندر خدماتی پارس به عنوان یکی از این بنادر دو قلو، برای واردات لوازم یدکی و قطعات و ماشین‌آلات موردنیاز در مراحل احداث طرح‌های منطقه و صادرات محصولات فازهای پالایشگاهی (گوگرد)، صادرات محصولات صنایع مختلط و صادرات محصولات صنایع نیمه سنگین و تامین سرویس‌های خدماتی شناور طراحی گردیده است. این بندر از نوع بنادر دارای حوضچه چرخش در دریا (offshore Basin) است که با استفاده از 2 شاخه موجشکن سنگی به طول کلی حدو 3.3 کیلومتر حوضچه‌ای با سطح 65 هکتار را شکل داده است که 28 هکتار آن حوضچه چرخش و 12.5 هکتار آن به یک حوضچه عملیاتی داخلی (sea dock) اختصاص یافته است. تعداد 10 پست اسکله با آبخورهای 11 الی 15 متر نسبت به پهلوگیری این بندر را شکل می‌دهند. سطح ترمینال‌های این بندر در حدود 140 هکتار است که بخشی از آن با استفاده از حدود 1.5 میلیون متر مکعب مصالح لایروبی شده بخشی از حوضچه چرخش و حوضچه عملیاتی از دریا استحصال گردیده است.


موجشکن‌های این بندر شامل یک بازوی اصلی به طول 2990 متر و یک بازوی فرعی به طول 990 متر است. بازوی اصلی که تا کانتور 22 متر نسبت به CD پیش رفته است دارای حجم عملیات سنگی حدود 1.815.000 مترمکعب و حجم عملیات بتنی حدود 100 هزار مترمکعب برای بخش اطاله بوده است و بازوی فرعی که تا کانتور 18- متر نسبت به CD پیش رفته است دارای حجم عملیات سنگی حدود 750.000 مترمکعب و حجم عملیات بتنی 55 هزار مترمکعب بوده است. تراز تاج آنتی فرهای موجشکن‌ها تا 10+ متر نسبت به CD قرار دارد که موید ارتفاع ساختمانی 32 متر برای موجشکن غربی و 28 متر برای موجشکن شرقی است. افزایش قابل ملاحظه ابعاد موجشکن، عمق آب، احجام سنگی و مقادیر واحدهای بتنی مصرف عامل ایجاد تغییرات بارزی در مراحل اجرای این موجشکن‌ها نسبت به موجشکن‌های سنتی کوچکتر می‌گردد که این تغییرات می‌تواند فرآیندهای طراحی را نیز به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار دهد که در ادامه مقاله با مرور جنبه‌های اجرایی این موجشکن‌ها، به خلاصه کاملی از مواردی که باید در مرحله اجرا مورد توجه و دقت قرار گیرند اشاره شده است.


3- روش‌های ساخت و عملیات اجرایی


عملیات اجرایی موجشکن‌های سنگی را می‌توان در فعالیتهای تولید، حمل، تفکیک، دپو و استقرار گروه‌های سنگی دسته‌بندی کرد که در صورت وجود واحدهای حفاظت بتنی، ساخت، دپو، حمل و استقرار واحدهای بتنی نیز به آنها اضافه خواهد شد. نخستین گام که از اهمیت بسیار بالایی برای دستیابی به موفقیت در انجام به موقع پروژه و دستیابی به سطح کیفی مورد انتظار را بر عهده دارد با استخراج گروه‌های سنگی موردنیاز و ساخت واحدهای بتنی به نحوی که جوابگوی نیازهای زمانبندی باشند آغاز می‌گردد. طی این فعالیت در واقع تدارک مصالح مصرفی برای فعالیتهای آتی انجام می‌پذیرد. در مرحله بعدی واحدهای استخراجی پس از جابجایی، بارگیری حمل و باراندازی، تفکیک و دپو می‌گردند یا آنکه به طور مستقیم به محل استقرار خود انتقال می‌یابند.


ویژگی شاخص این مرحله آن است که طی فرآیندهای انجام یافته، مصالح تولید شده باید بر اساس نیازهای طرح به خوبی گروه‌بندی گردند و در این گروه‌بندی باید تمامی جنبه‌های فنی، اقتصادی و اجرایی را لحاظ نمود تا استفاده بهینه برای تمامی مصالح تولید شده در مرحله قبل را شامل گردد. اجرای صحیح این ردیف کاری شرایط لازم برای اجرای موجشکن مطابق آنچه طرح شده است را در اختیار می‌گذارد. و بالاخره در مرحله پایانی ثمره تولید و دسته‌بندی مصالح انتقال یافته به پای کار، در مکان صحیح خود که طبق مشخصات فنی و نقشه‌های اجرایی تعریف شده‌اند قرار می‌گیرند. هر گونه تامل و مداقه در این مرحله علاوه بر آنکه عامل استقرار صحیح مصالح در جای خود خواهد بود. جلوی از دست رفتن تلاش‌های مراحل قبلی را نیز خواهد گرفت. فرآیندهای اجرایی قبلی و مصالح مصرفی آماده شده، توانایی تجهیزات و ماشین‌آلات در اختیار، مهارت نیروی انسانی در دسترس و توان مدیریتی به کار گرفته شده، مجموعه عواملی هستند که سطح کیفی مورد انتظار در این مرحله را معین می‌کنند.


برای تامین احجام عظیم سنگی موردنیاز در بندر خدماتی پارس، عملیات استخراج سنگ از 6 معدن سنگ آهک منطقه و 10 الی 15 سینه کار به صورت همزمان که در فواصل حمل 7 الی 55 کیلومتری محل اجرا قرار داشتند انجام پذیرفت. مهارت بالای گروه‌های مختلف حفاری، آتشکاری و استخراج توام با به کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب در بخش‌های چال‌زنی، آتشباری، لق‌گیری، پاکسازی و جابجایی، عامل دستیابی به راندمان بالایی در استخراج درصد سنگ‌های درشت گردید که با در نظر داشتن کیفیت سنگ‌های آهکی منطقه، حدود استانداردهای متعارف بلوک‌دهی معادن سنگ آهکی را در اختیار قرار می‌دهد. به دلیل فضای کار محدود معادن، مصالح سنگی استخراجی پس از تفکیک مقدماتی به گروه‌های سنگ‌های درشت و کوچک (مغزه، فیلتر I، فیلتر II) تقسیم شده و پس از خرد کردن سنگهای خارج از اندازه، حذف خاک و درصد ریزدانه اضافی، و جداسازی سنگ‌های هوازده، سست و پر درز و ترک آن، آماده بارگیری و حمل می‌گردید.

سیستم حمل و نقل مصالح توسط کامیون، به دلیل تعدد معادن، فواصل حمل، سرعت و سهولت، و کارآیی آن برای حمل مصالح سنگی مورد استفاده قرار گرفت و برای تامین نیازهای بخش عملیات اجرا از دریا، یک اسلکه موقت برای بارگیری بارج احداث گردید. کامیون‌ها از نوع تک و دو محوره می‌باشند که اتاق آنها برای حمل گروه‌های مختلف سنگی آماده می‌شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.