بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

.چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است در این نوع تحیقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد.

  

بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

مقاله بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی تحصیلیعاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی تحصیلیعاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است در این نوع تحیقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تح

دانلود بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

مقاله بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی تحصیلیعاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان
بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی
عملکرد اجتماعی تحصیلیعاطفی دانش آموزان
دسته بندی فایل
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

 

مقاله بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

مقاله بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

.چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است در این نوع تحیقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان  مقطع ابتدایی که در شهر اردبیل در سال 93-94 مشغول به آموزش هستند.تعداد این معلمان 1820‌ نفر گزارش شده است .از بین این تعداد با توجه به فرمول کوکران تعداد 362 نفر به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری تصادفی ساده بود.ابزار گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی می باشد که شامل میانگین، انحراف معیار و ... می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS    و از آزمون تی تک نمونه ای و تی برای دو گروه مستقل  استفاده شده است.نتایج آزمون نشان داد فعالیت های فوق برنامه و عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان رابطه دارد بطوری که با بالا رفتن فعالیت های فوق برنامه عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان بالا رفته است همچنین فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است و دختران دارای وضعیت تحصیلی بهتری نسبت به پسران هستند در بررسی تفاوت تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر بدست آمد فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است و پسران دارای وضعیت اجتماعی بهتری نسبت به پسران هستند.

 

 

کلمات کلیدی: فعالیت های فوق برنامه درسی-عملکرد عاطفی- عملکرد اجتماعی-عملکرد تحصیلی

 

 

 

مقدمه

یکی از وظایف اصلی نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه، فراهم کردن زمینه و فرصت های مناسب یادگیری به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون و متنوع دانش آموزان است.علاوه بر نیازهای متنوع دانش آموزان، نیازهای برخاسته از شرایط خاص فرهنگی اجتماعی در ابعاد ملی و محلی و هم چنین اقتضائات بین المللی، نظامهای آموزشی را با چالش جدی ر وبه رو نموده است. هر کشور بنا بر دیدگا هها و رویکردهای حاکم بر نظام برنامه ریزی درسی و آموزشی با شیوه های متفاوت به دنبال تدابیر مناسب برای مواجهه با چالشهای فوق می باشد.یکی از راه های برون رفت از این چالش ها طراحی مناسب فعالیت های فوق برنامه برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانش آموزان با لحاظ نوعی آزادی عمل و قدرت انتخاب، انجام کار گروهی، وجود انعطاف و سایر ویژگی هاست. فعایتهای فوق برنامه ،مجموعه ای از تجارب ،فعالیتها و فرصتهایی است که در درون یا خارج از کلاس درس طراحی و اجرا می شوند و اهد افی نظیر :رفع نارساییهای برنامه درسی،غنی سازی برنامه ها به منظور تعمیق یادگیری ،توجه به استعدادها ، نیازها وعلایق متفاوت شاگردان ،کمک به پرورش تواناییهای فردی آنان را دنبال می کند ودگرگون ساختن محیط آموزشی وتبدیل آن به محیط پر نشاط و پویا می انجامد . از سویی دیگر سبب آماده ساختن فراگیران برای ایفای مناسب نقش ها و مسئولیتهای اجتماعی می گردد و مشارکت در توسعه مستمر موفقیتهای زندگی رادر پی دارد (احمدی ،1384:ص165). فعالیتهای فوق برنامه به عنوان راهکاری برای بهبود نظام تعلیم وتربیت شناسایی شده است.موفقیت فعالیت های فوق برنامه علاوه بر علایق دانش آموزان بستگی به عواملی چون دیدگاه مدیران و دبیران مدارس دارد .چرا که این افراد با برنامه ریزی و هدایت فرایند دانش آموزان را در رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی یاری می کنند. فعالیتهایی چون :تحقیق وآزمایش ،بازدیدهای علمی ،کنفرانسها ،مسابقات و ... موجب تعمیق یادگیری وپیشرفت تحصیلی می شود .. الیزابت   این تعریف را از فوق برنامه ها ارائه داده است:فعالیتهای فوق برنامه فرصتهایی هستند برای درگیر کردن دانش آموزان وسو بخشیدن به فعالیتهای آموزشی وغیر آموزشی .این فعالیتها تحت نظارت وحمایت مدرسه انجام می گیرند .بسته به مقدار بودجه مدرسه و برنامه واهداف آن این فعالیتها در داخل مدرسه ،خارج از مدرسه یا هر دو صورت می گیرد (الیزابت   

 

دانلود بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.