تعیین رابطه بین شادکامی و منبع کنترل درونی و بیرونی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل
پایان نامه کارشناسی در رشته راهنمایی و مشاوره تعیین رابطه بین شادکامی و منبع کنترل درونی و بیرونی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 127 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 70 |
پایان نامه کارشناسی در رشته راهنمایی و مشاوره
تعیین رابطه بین شادکامی و منبع کنترل درونی و بیرونی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه.. 1
بیان مساله و سوال های پژوهشی.. 2
اهمیت و ضرورت پژوهش.. 4
اهداف پژوهش.. 5
فرضیه های پژوهش.. 6
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها.. 6
تعاریف نظری.. 6
تعاریف عملیاتی.. 6
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
شادکامی.. 9
دیدگاه های نظری در مورد شادکامی.. 9
نظریه ی آرجیل و همکاران.. 9
دیدگاه هدونیکو ادایمونیک.. 10
دیدگاه ایدامونیک.. 11
نظریه ی داینر و همکاران.. 12
منبع کنترل.. 14
رویکرد ها و نظریه های متفاوت درباره وضع کنترل.. 15
منبع کنترل درونی.. 16
منبع کنترل بیرونی.. 17
تفاوت های سنی و جنسی در منبع کنترل.. 18
تفاوت های رفتاری در منبع کنترل.. 18
یادگیری و منبع کنترل.. 19
پیشینه های پژوهش.. 19
شادکامی- پیشینه های داخلی.. 19
پیشینه های خارجی.. 23
منبع کنترل- پیشینه های خارجی.. 26
پیشینه های داخلی.. 27
فصل سوم : روش پژوهش
روش پژوهش.. 31
جامعه آماری.. 31
نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 31
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری.. 32
ابزار پژوهش.. 32
پرسشنامه شادکامی آکسفورد.. 32
آزمون منبع کنترل نوویکی و استریکلند.. 33ف
فصل چهارم : یافته های پژوهش
نتایج پژوهش.. 35
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری.. 43
محدودیت ها.. 45
پیشنهادات.. 45
منابع.. 46
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف یافتن رابطه بین شادکامی[1]ومنبع کنترل[2] درونی[3] و بیرونی[4]در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل انجام شده است . طرح پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است . جامعه آماری شامل120 نفر ازدانشجویان دختر و پسر ، شامل 60 دختر و 60 پسر مشغول به تحصیل در دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 90-91بود. نمونه های مورد مطالعه از بین دانشجویان دختر و پسر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و منبع کنترل نوویکی و استریکلند[5]استفاده شده است. متغیرهای مورد بررسی در پژوهش شامل جنسیت ، شادکامی ، منبع کنترل درونی و بیرونی ، ... است . نتایج پژوهش و تحلیل داده ها نشان داده است که دخترها و پسرها از نظر شادکامی با یکدیگر تفاوت معنا داری ندارند ، یعنی فرضیه مربوط به شادکامی رد گردید . همچنین مشخص شد که دخترها و پسرها از نظر استفاده از انواع منبع کنترل با یکدیگر تفاوت دارند ، به این صورت که دخترها بیشتر از منبع کنترل درونی استفاده می کنند و پسرها از منبع کنترل بیرونی . یعنی فرضیه مربوط به تفاوت منبع کنترل مورد تایید قرار گرفت . برای بررسی تفاوت بین شادکامی و منبع کنترل در دانشجویان ، نتایج به دست آمده نشان می دهد که آزمون لوینز برای ارزیابی فرض همگنی واریانس ها معنی دار نیست بنابراین تفاوت معنی داری بین شادکامی و منبع کنترل دختران و پسران دانشجو به دست نیامد .
کلید واژه
شادکامی ، منبع کنترل ، کنترل درونی ، کنترل بیرونی
1.happiness
2.force control
3. internal
4. external
5.NOVIKY & STRIKLAND