بررسی اقتصادی ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی یکپارچه و ارایه راهکارهای کاهش مخاطرات آن
هدف از این مقاله بررسی اقتصادی ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی یکپارچه و ارایه راهکارهای کاهش مخاطرات آن می باشد |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت
بررسی اقتصادی ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی یکپارچه و ارایه راهکارهای کاهش مخاطرات آن
چکیده
تحولات
اخیر در عرصه تکنولوژی اطلاعات بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی و
مالی را به فضای مجازی انتقال داده است. بویژه با ظهور پول الکترونیکی و
امکان انتقال الکترونیکی وجوه و حوالجات، بانک ها نیز وارد فضای مجازی شده
اند. بانکداری الکترونیک با نرخ فزاینده ای در حال رشد است. پیاده سازی
بانکداری الکترونیک منجر به تغییر نظام ذخیره سازی اطلاعات و وجوه از حالت
گسترده و در شعب به حالت متمرکز و یکپارچه شده و باعث استفاده گسترده از
پول الکترونیکی به جای پول کاغذی می گردد. نرم افزارهای یکپارچه بانکداری و
گسترش اقبال به آنها شاخصی برای این فرایند محسوب می شود. نگهداری یکپارچه
اطلاعات در پایگاه های داده-ای محدود و یکپارچه باعث ایجاد ریسک های
عملیاتی مانند عدم دسترسی کاربران به پایگاه داده، تغییر و حذف کامل پایگاه
داده می گردد. این مقاله به روش سناریو سازی و تحلیل اقتصادی آن به تشریح
ریسک های عملیاتی بانکداری الکترونیک یکپارچه و بررسی اثرات اقتصادی این
ریسک ها پرداخته و روش هایی برای پیش-گیری از این رخدادهای نامطلوب ارایه
می دهد.
واژگان کلیدی:
بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیکی یکپارچه
ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی
راهکارهای کاهش مخاطرات بانکداری الکترونیک
مقدمه:
بانکداری
الکترونیکی به مجموعه ای از فرآیندها اطلاق میگردد که این امکان را برای
مشتری بانک فراهم میآورد که اعمال بانکی خود را به صورت الکترونیکی ، با
استفاده از کانالهای دسترسی مختلف و بدون حضور در شعبه و روشهای سنتی
انجام دهد. از دید بانک نیز بانکداری الکترونیک به معنی یکپارچه سازی کلیه
فعالیتهای بانکی از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر
فرآیندهای بانکی و منطبق بر ساختار سازمانی بانکهاست که امکان ارائه خدمات
مورد نیاز مشتریان را میدهد. کانالهای دسترسی مشتری به این نوع بانکداری
میتواند اینترنت، تلفن، موبایل، دستگاههای خودپرداز و ترمینالهای مختلف
دریافت-پرداخت باشد. دوره های بانکداری الکترونیک را میتوان اتوماسیون پشت
باجه، اتوماسیون جلوی باجه، متصل کردن مشتریان به حسابهایشان و در مرحله
آخر یکپارچه سازی سیستمها و مرتبط کردن مشتری با تمامیعملیات بانکی دانست
که در حال حاضر بسیاری از بانکهای کشور در حال شروع و یا طی نمودن مرحله
آخر هستند.
فهرست مطالب
چکیده 1
واژگان کلیدی: 2
بانکداری الکترونیک 2
گسترش پول الکترونیک و بانکداری یکپارچه 3
مخاطرات اقتصادی ریسک های عملیاتی بانکداری الکترونیک 4
الف) حذف یا مخدوش شدن اطلاعات حسابها به صورت کلی 5
رقابتهای تخریبی بانکها و اعمال خرابکارانه هکرها 7
حسابها در یک مکان متمرکز 7
راهکارهای کاهش مخاطرات سیستم الکترونیکی 9
نتیجهگیری 10
منابع: 11