پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

در تحقیق حاضرتحت عنوان مطالعه ارتباط بین  بکارگیری ICT  با توانمند سازی کارکنان از دیدگاه تمامی پرسنل حوزه ستادی شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است.

  

پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

دانلود پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات  با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات  با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 527 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 250

پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات  با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده:

در تحقیق حاضرتحت عنوان مطالعه ارتباط بین  بکارگیری ICT  با توانمند سازی کارکنان از دیدگاه تمامی پرسنل حوزه ستادی شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است.اهداف تحقیق شامل هدف اصلی تحقیق به تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمند سازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد پرداخته ودر بخش اهداف فرعی آن شامل (8) اهداف که به تعیین ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با ابعاد توانمد سازی کارکنان شامل بهبود کیفیت عملکرد کارکنان، استقلال وآزادی کاری کارکنان، افزایش مسؤولیت تصمیم گیری کارکنان، افزایش تنوع شغلی کارکنان، افزایش خودکنترلی کارکنان، افزایش آمادگی کارکنان (توان وتمایل) و توسعه حرفه‌ای کارکنان و همچنین تعیین بیشترین رابطه ابعاد توانمند سازی با فناوری اطلاعات می باشد،پرداخته است.ضمن اینکه اهداف تحقیق در شکل فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی تحقیق نیز مطرح شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری آن مشتمل بر225 نفر که از طریق نمونه گیری طبقه‌ای متناسب با حجم جامعه 143 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.و ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه ای می باشد که برای متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطا ت 15سؤال و برای توانمند سازی 35 سؤال و در مجموع ؛پرسشنامه 50 سؤالی بصورت استاندارد تهیه گردید.پس از اطمینان ازروایی و پایایی پرسشنامه مذکور و توزیع و جمع‌آوری آن در میان تمامی کارکنان حاضربه تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی پرداخته وبا استفاده از فنون آماری، فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت نهایتاً فرضیه اصلی و فرضیه‌های فرعی تحقیق تأیید گردیدند. 

واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندسازی کارکنان، دانشگاه آزاد.

مقدمه

اطلاعات یکی از ارزشمندترین ورودی‌های سازمان است. اطلاعات با ارزش باعث افزایش اطمینان و ثبات منابع انسانی و کمبود آنها سبب بی‌اطمینانی و بی‌ثباتی در سازمان می گردد. امروزه اطلاعات در سازمان‌ها از طریق فناوری اطلاعات جمع‌آوری، پردازش و نگهداری می‌شود. در گذشته اطلاعات بیشتر به صورت اسناد و مدارک موجود بود، و در اختیار فرد خاصی قرار می‌گرفت. از این رو فناوری اطلاعات این محدودیت را از میان برداشته است. در ادبیات مدیریت شریان حیاتی سازمان (شبکه اطلاعاتی) و خون جاری در آن (اطلاعات) می‌باشد. (همر، چمپی[1]، 1378، ص131)


[1]-Hammer and champy

قسمتی از متن

 مفهوم توانمندسازی در سال‌های اخیر مورد توجه همه دست‌اندرکاران امور سازمان قرار گرفته است توانمندسازی بسان راهبرد منابع انسانی برای خلق کارامدی، بهره‌وری و خشنودی بیشتر کارکنان در محیط کارشان مورد استفاده قرار گرفته است. شرت وگرر(1994) اعتقاد دارد که توانمندسازی فرصتهایی است که به افراد برای خود مختاری، انتخاب، مسوولیت‌پذیری و مشارکت در تصمیم گیری سازمان داده شده است. ترلاکسن[1] توانمندسازی را فرایند تغییر عملکرد کارکنان از وضعیت آنچه که به آنها گفته شده انجام دهند به آنچه که نیاز هست انجام دهند. (اندرو سکیوس [2]، 2003، ص 262)


[1]- Terlakson[2]- Andrew Skuse

یکی از ارزشمند‌ترین ورودی‌های هر سازمان اطلاعات است. اطلاعات نوعی دارایی برای سازمان محسوب می‌شود و با ارزشمند‌ترین اطلاعات باعث افزایش اطمینان می‌شود سازمان بدون دسترسی به اطلاعات قادر به انجام کارها نمی‌باشد. برای توانمندسازی کارکنان نیاز به ابزار‌های متفاوتی است، مانند اختیار به معنی داشتن آزادی عمل برای کارکنان جهت دستیابی به اهداف سازمان، دانش یعنی در اختیار داشتن ابزار و اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری صحیح واگذاری کار یا وظیفه‌ای که حائز اهمیت است وبه نتایج اساسی منجر می‌شود.(درگاهی، 1383، ص 5)

از آنجایی که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان مادر در کشور مطرح است بنابر این لازم است تا به مسأله ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه نموده و نیز به رابطه این فناوری باتوانمندسازی کارکنان ستادی بپردازد.

از دیدگاه پژوهشگر، در حال حاضر مشکلات متعددی در خصوص میزان استفاده از فناوری اطلاعات و میزان توانمندی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و واحد­های تابعه آن وجود دارد که مسأله اصلی تحقیق نیز همین است و در ذیل بدان اشاره می­گردد:

مشکلاتی که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و واحد‌های تابعه آن به منظور استفاده از فناوری اطلاعات و تاثیری که بر شیوه انجام کار کارکنان و در نهایت به کارایی کارکنان دارد می توان به چند مورد اشاره کرد: می توان گفت کارکنان جهت استفاده از فناوری‌های روز از مهارت و توانایی اندکی برخوردارند از طرفی دیگر نیروی متخصص جهت آموزش نرم افزارها به آن صورت حضور ندارند و تنها تعداد کمی از کاربران از مهارت و دانش لازم برخوردارند به وضوح می توان مشاهده کرد که امورات بصورت فزاینده‌ای انباشته شده و باعث نارضایتی ارباب رجوع می باشد. توجه اندک مدیران به نرم‌افزار‌های بنیادی که موجب تحولات اساسی در سازمانها می گردد، و همچنین توجه کم مدیران به آخرین فناوریهای روز و اطلاع از آن جهت پرورش ایده‌های جدید توام با استقلال و آزادی کارکنان، تمایل و توان کم و همچنین مقاومت مدیران و کارکنان در برابر فناوریهای جدید، توانایی لازم در شبکه پردازش اطلاعات، افزایش خطای کارکنان نسبت به وظایفشان، مهارت و خلاقیت نه چندان زیاد جهت استفاده از فناوری، نداشتن روحیه کار گروهی، کمبود توانایی لازم جهت تصمیم گیری درست، کمبود توانایی لازم جهت دانش و فناوری روز کارکنان ، آگاهی کم از منابع بالقوه فناوری اطلاعات یکی از موانع کلیدی است. آگاهی نا چیز به اینکه فناوری و کاربرد آن در سازمان باعث اثر بخشی عملکرد و تصمیم‌سازی بهینه کارکنان می شود.کمبود سیستم‌های ارتباطی جهت تبادل اطلاعات در راستای کیفیت عملکرد کارکنان.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                   صفحه 

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه................................................................................................................................. 3

1-1- بیان مسئله. 6

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8

1-3- اهداف تحقیق.......................................................................................................... 12

1-3- 1- اهداف اصلی تحقیق........................................................................................... 12

1-3-2- اهداف فرعی تحقیق............................................................................................. 12

1-4- چارچوب نظری تحقیق.. 13

1-5- مدل تحقیقق.. 16

1-6- فرضیه های تحقیق.. 17

1-6-1- فرضیه اصلی تحقیق.. 17

1-6-2- فرضیه های فرعی تحقیق...................................................................................... 17

1-7- جامعه آماری تحقیق................................................................................................. 18

1-8- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری تحقیق.. 18

1-9- روش تحقیق.. 18

1-10- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات............................................................................ 18

1-11-قلمرو تحقیق.......................................................................................................... 19

1-11-1- قلمرو موضوعی تحقیق.. 19

1-11-2-قلمرو مکانی تحقیق............................................................................................ 19

1-11-3-قلمرو زمانی تحقیق........................................................................................... 19

1-12- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.......................................................................... 19

1-12-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات.............................................................................. 19

1-12-1-1-تعرف مفهومی فناوری اطلاعات و ارتباطات...................................................... 19

1-12-1-2-تعریف عملیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات.................................................... 20

1-12-2- توانمند سازی................................................................................................... 20

1-12-2-1-تعریف مفهومی توانمند سازی......................................................................... 20

1-12-2-2-تعریف عملیاتی توانمند سازی......................................................................... 20

1-12-2-3-تعاریف مفهومی ابعاد توانمند سازی................................................................. 21

 1-12-2-3-1-تعریف مفهومی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان.............................................. 21

1-12-2-3-2-تعریف مفهومی استقلال و آزادی کاری کارکنان............................................ 21

1-12-2-3-3-تعریف مفهومی مسوولیت تصمیم‌گیری کارکنان............................................ 21

1-12-2-3-4-تعریف مفهومی تنوع شغلی کارکنان............................................................. 22

1-12-2-3-5-تعریف مفهومی خودکنترلی کارکنان............................................................. 22

1-12-2-3-6-تعریف مفهومی آمادگی(توان و تمایل) کارکنان............................................. 22

1-12-2-3-7- تعریف مفهومی توسعه حرفه‌ای(رشد حرفه‌ای) کارکنان................................. 22

1-12-2-4-تعاریف عملیاتی ابعاد توانمند سازی................................................................. 22

1-12-2-4-1-تعریف عملیاتی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان............................................... 22

1-12-2-4-2-تعریف عملیاتی استقلال و آزادی کاری کارکنان............................................ 23

1-12-2-4-3-تعریف عملیاتی مسوولیت تصمیم‌گیری کارکنان............................................ 23

1-12-2-4-4-تعریف عملیاتی تنوع شغلی کارکنان............................................................. 23

1-12-2-4-5-تعریف عملیاتی خودکنترلی کارکنان............................................................. 23

1-12-2-4-6-تعریف عملیاتی آمادگی(توان و تمایل)کارکنان.............................................. 23

1-12-2-4-7-تعریف عملیاتی توسعه حرفه‌ای(رشد حرفه‌ای) کارکنان.................................. 24 

فصل دوم: ادبیات تحقیق

مقدمه............................................................................................................................... 26

2-1- بخش اول، توانمندسازی........................................................................................... 29

2-1-1- تعاریف و مفاهیم توانمند سازی.. 29

2-1-2- توانمندسازی و تواناسازی کارکنان. 33

2-1-3- مفروضات توانمندسازی.. 35

2-1-4- نشانه‌های توانمندسازی.. 36

2-1-5- ابعاد توانمندسازی.. 38

2-1-5-1- بهبود کیفیت عملکرد کارکنان........................................................................... 38

2-1-5-2- استقلال و آزادی کارکنان................................................................................. 40

2-1-5-3- افزایش مسوولیت تصمیم گیری کارکنان............................................................. 41

2-1-5-4- افزایش تنوع شغلی کارکنان.............................................................................. 42

2-1-5-4-1-ویژگی های یک شغل غنی شده.................................................................... 43

2-1-5-4-1-1-تنوع مهارتی............................................................................................ 43

2-1-5-4-1-2-هویت کار.............................................................................................. 43

2-1-5-4-1-3-اهمیت کار.............................................................................................. 43

2-1-5-4-1-4-استقلال.................................................................................................. 43

2-1-5-4-1-5-بازخورد شغلی........................................................................................ 44

2-1-5-4-2- مفاهیم مربوط به تنوع شغلی........................................................................ 44

2-1-5-4-2-1-مفهوم توسعه شغل................................................................................... 44

2-1-5-4-2-2-غنی سازی شغل...................................................................................... 45

2-1-5-5- افزایش خود کنترلی......................................................................................... 45

2-1-5-6- افزایش آمادگی کارکنان(توان و تمایل)............................................................... 47

2-1-5-7- توسعه حرفه‌ای کارکنان(رشد حرفه ای)............................................................. 48

2-1-6- ضرورت توانمندسازی کارکنان در سازمان. 50

2-1-7- نقش مدیر در ایجاد سازمان توانمند. 51

2-1-8- فنون‌ و ابزارهای خلق توانمندی در سازمان‌ها 52

2-1-9- عوامل موثر در فرایند توانمندسازی کارکنان. 53

2-1-10- دستاوردهای برنامه‌های توانمندسازی.. 54

2-1-11- پیش نیازهای توانمندسازی کارکنان. 55

2-1-11-1-ویژگی های حرفه ای..................................................................................... 55

2-1-11-1-1-آموزش.................................................................................................... 55

2-1-11-1-2-ارشاد....................................................................................................... 56

2-1-11-1-3-تعلق حرفه ای........................................................................................... 56

2-1-11-1-4-شبکه سازی.............................................................................................. 56

2-1-11-2-محیط کاری.................................................................................................. 57

2-1-11-3-سبک رهبری................................................................................................. 57

2-1-12- برنامه‌های توانمندسازی.. 58

2-1-12-1-برنامه های توانمند سازی سطح پایین............................................................... 58

2-1-12-2- برنامه‌های توانمندسازی سطح متوسط............................................................. 58

2-1-12-3- برنامه‌های توانمندسازی سطح بالا................................................................... 59

2-1-13- راهکار‌های عملی توانمندسازی کارکنان. 59

2-1-13-1-آموزش ضمن خدمت..................................................................................... 59

2-1-13-1-1- آموزش ضمن خدمت در محل کار............................................................. 60

2-1-13-1-2- آموزش ضمن خدمت خارج از محل کار..................................................... 60

2-1-13-2- سهیم نمودن کارکنان دراطلاعات.................................................................... 61

2-1-13-3- پرورش تجارب تسلط شخصی....................................................................... 62

2-1-13-4- اعمال حمایت‌های اجتماعی و عاطفی............................................................. 62

2-1-13-5- الگوسازی.................................................................................................... 63

2-1-13-6- کار تیمی...................................................................................................... 64

2-1-13-7- تحریکات احساسی....................................................................................... 65

2-1-13-8- باز خورد..................................................................................................... 65

2-1-13-9- ایجاد اعتماد................................................................................................. 65

2-1-14- نقش توانمندسازی در رفتار کارکنان. 66

2-1-15- زمینه‌های ایجاد توانمندسازی.............................................................................. 67

2-1-16- رویکردهای توانمندسازی.. 67

 2-1-16-1- رویکرد مکانیکی (ارتباطی)........................................................................... 67

2-1-16-2- رویکرد ارگانیکی (انگیزشی).......................................................................... 68

2-1-17- مزایای توانمندسازی.. 68

2-1-18- اهداف توانمندسازی.. 69

2-1-19- هزینه‌های توانمندسازی.. 70

2-1-20- مراحل توانمندسازی.. 71

2-1-21- ویژگی‌های سازمان‌های توانمند. 71

2-1-22- موانع موجود در سازمان‌ها جهت اجرای توانمندسازی.. 72

2-1-23- پیامد توانمندسازی.. 72

2-1-23-1- پیامد نگرشی توانمند سازی............................................................................ 73

2-1-23-1-1- افزایش رضایت شغلی............................................................................... 73

2-1-23-1-2- کاهش فشار روحی................................................................................... 74

2-1-23-2- پیامد رفتاری توانمند سازی............................................................................ 74

2-2- بخش دوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات..................................................................... 75

2-2-1- مفهوم فناوری..................................................................................................... 75

2-2-2- اجزای فناوری.. 76

2-2-3- طبقه‌بندی فناوری.. 77

2-2-4- مدیریت فناوری.. 78

2-2-5- مفهوم اطلاعات... 78

2-2-5-1- تعریف اطلاعات... 79

2-2-5-2- ابعاد اطلاعات................................................................................................. 80

 2-2-5-2-1-بعد زمان.................................................................................................... 80

 2-2-5-2-2-بعد مکان................................................................................................... 81

 2-2-5-2-3-بعد شکل................................................................................................... 81

2-2-5-3- ارزش اطلاعات............................................................................................... 82

2-2-5-4- انواع اطلاعات... 82

2-2-5-5- اهمیت اطلاعات............................................................................................. 88

2-2-6- مفهوم فناوری اطلاعات... 88

2-2-6-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات... 90

2-2-6-2- ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات... 91

2-2-6-3- ویژگی های فناوری اطلاعات........................................................................... 92

2-2-6-4- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان. 93

 2-2-6-4-1-کاربردهای عملیاتی..................................................................................... 93

 2-2-6-4-2-کاربردهای اطلاعاتی.................................................................................... 93

2-2-6-5- جنبه‌های مرتبط با مفهوم فناوری اطلاعات... 94

2-2-6-6- به کارگیری اثربخش فناوری اطلاعات... 94

2-2-6-7- نقش فناوری اطلاعات در سازمان. 96

2-2-6-8- اصول فناوری اطلاعات... 96

2-2-6-8-1- وظایف فناوری اطلاعات... 97

2-2-6-8-2- مزایای فناوری اطلاعات.............................................................................. 97

2-2-6-8-2-1-سرعت................................................................................................... 97

2-2-6-8-2-2-ثبات و پایداری....................................................................................... 98

2-2-6-8-2-3-دقت...................................................................................................... 98

2-2-6-8-2-4-قابلیت اطمینان........................................................................................ 98

2-2-6-8-3- فرصت‌های فناوری اطلاعات... 99

2-2-6-8-3-1-کمک به مردم.......................................................................................... 99

2-2-6-8-3-2-حل مشکلات.......................................................................................... 99

2-2-6-9- برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات... 100

2-2-6-9-1- روش های مبتنی بر رویکرد تجویزی.......................................................... 100

2-2-6-9-2- روش های مبتنی بر رویکرد توصیفی.......................................................... 101

2-2-6-10- سازماندهی فناوری اطلاعات... 101

2-2-6-11- فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات... 102

2-2-6-12- رابطه ویژه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فناوری اطلاعات... 103

2-2-6-12-1-ابعاد...................................................................................................... 103

2-2-6-12-2-هدف..................................................................................................... 103

2-2-6-12-3-فعالیت ها............................................................................................... 104

2-2-6-13- کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با تاکید بر فناوری اطلاعات   104

2-2-6-13-1- توانمند سازی کارکنان............................................................................ 104

2-2-6-14- کاربردهای فناوری اطلاعات در ساختارهای سازمانی.. 106

 2-2-7- مفهوم سیستم‌های اطلاعاتی.. 108

2-2-7-1- ویژگی‌های سیستم اطلاعاتی.......................................................................... 110

2-2-7-2- قابلیت‌های عمده سیستم‌های اطلاعات... 110

2-2-7-3- فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی.. 111

2-2-7-4- سازمان و فناوری اطلاعات... 112

2-2-7-5- سازمان و سیستم های اطلاعاتی.................................................. 113

2-2-7-6- تفاوت بین کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعات... 114

2-2-7-7- مزایای سیستم‌های اطلاعاتی.. 114

2-2-8- تعریف اتوماسیون اداری.. 115

2-2-8-1- انواع سیستم‌های اتوماسیون اداری.. 116

2-2-8-2- هدف اتوماسیون اداری.. 117

2-2-8-3- کاربردهای اتوماسیون اداری.. 118

2-2-9- تعریف ارتباطات... 118

2-2-9-1- تئوری ارتباطات........................................................................................... 119

2-2-9-2- شبکه‌های ارتباطی.. 121

2-2-9-2-1- اینترنت................................................................................................... 122

2-2-9-2-2- اینترانت.................................................................................................. 123

2-2-9-2-3- اکسترانت................................................................................................ 123

2-2-9-3- انواع تکنولوژی ارتباط سازمانی.. 124

2-2-10- تعریف آموزش............................................................................................... 125

2-2-10-1- تعریف سیستم های آموزشی........................................................................ 125

2-2-10-2- تاریخچه تکنولوژی آموزشی........................................................................ 126

2-2-10-3- تکنولوژی آموزشی و ضرورت آن................................................................ 127

2-2-10-4- اجزای سیستم‌های آموزشی............................................................ 127

2-2-10-5- سیستم های مدیریت آموزش الکترونیک....................................................... 128

 2-3- بخش سوم: فناوری اطلاعات و رابطه آن با توانمندسازی کارکنان............................... 130

2-3-1- استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه قابلیت‌های کارکنان............................ 130

2-3-1-1- توسعه حرفه‌ای................................................................ 131

2-3-1-2- تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری.. 131

2-3-1-3- تقویت خود نظارتی.. 133

2-3-1-4- تغییر نقش کارکنان................................................. 134

2-3-1-5- تغییر شیوه کنترل کارکنان. 135

2-3-2- نقش فناوری اطلاعات در کارایی و هم افزایی اطلاعات... 135

2-3- 3- اثرات سازمانی فناوری اطلاعات... 137

2-3- 3-1- سلسله مراتب سازمانی............................................ 137

2-3- 3-2- تغییر در سرپرستی.. 138

2-3- 3-3- جابجایی قدرت... 138

2-3- 3-4- اثر فناوری اطلاعات بر مشاغل.. 138

2-3- 3-5- محتوای مشاغل.. 139

2-3- 3-6- سطوح مهارتی کارکنان. 139

2-3- 3-7- تاثیر سطوح عملیاتی.. 139

2-3- 3-8- تاثیر بر مشاغل و نقش‌های مدیران. 140

2-3-4- قدرت و موقعیت سازمانی.. 140

2-3-5- اثرات مستقیم فناوری اطلاعات بر سازمان. 141

2-4- بخش چهارم:پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی......................................................... 141

2-4-1- مروری بر تحقیقات داخلی................................................................................. 141

2-4-2- مروری بر تحقیقات خارجی............................................................................... 144

2-5- آشنایی با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی........................................................... 145

2-5-1- معرفی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی    147

2-5-1-1- اداره آمار و اطلاعات..................................................................................... 147

2-5-1-2- اداره ارتباطات شبکه و اینترنت....................................................................... 148

2-5-1-3- اداره تجهیزات سیستم‌های رایانه‌ای و آزمایشگاهی............................................ 149

2-5-2- منابع مالی........................................................................................................ 150

2-5-3- آشنایی با اداره کل امور اداری و منابع انسانی ....................................................... 150

 2-5-3-1- بهره‌وری‎.................................................................................................... 151

2-5-3-2-کیفیت زندگی ‏کاری‎....................................................................................... 151

2-5-3-3- پیروی از قانون‎............................................................................................. 151

2-5-4- برخی از وظایف عمده دانشگاه آزاد اسلامی......................................................... 152

2-5-5- سیاست‌های (اهداف کلان کیفی) برنامه پنج ساله و چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی   153

2-5-6- بیانیه ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404................................................ 154 

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه............................................................................................................................ 156

3-1- روش تحقیق......................................................................................................... 156

3-1-1- روش تحقیق بر حسب هدف.............................................................................. 157

3-1-1-1-تحقیق کاربردی............................................................................................. 157

3-1-2- روش تحقیق بر حسب ماهیت............................................................................ 157

3-1-2-1-تحقیق توصیفی.............................................................................................. 157

3-1-2-2- تحقیق پیمایشی............................................................................................ 158

3-1-2-3- تحقیق همبستگی.......................................................................................... 158

3-2- مدل تحقیق........................................................................................................... 158

3-3- جامعه آماری......................................................................................................... 159

3-4- نمونه:روش نمونه گیری پژوهش و حجم نمونه......................................................... 160

3-5- ابزار گردآوری داده های تحقیق............................................................................... 163

3-5-1- انواع روش های گرد آوری اطلاعات................................................................... 163

3-5-1-1- روش کتابخانه ای......................................................................................... 164

3-5-1-2- روش میدانی................................................................................................ 164

 3-5-1-2-1- ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه......................................................... 165

3-6- مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق................................................................... 166

3-7- اعتبار و پایایی ابزار سنجش.................................................................................... 167

3-7-1- روایی(اعتبار ابزار سنجش)................................................................................. 168

3-7-2- پایایی(اعتماد پذیری ابزار سنجش)...................................................................... 169

3-8- تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق............................................................................. 173

 3-8-1- شیوه تجزیه و تحلیل کمی................................................................................ 173

3-8-1-1-تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی......................................................... 174

3-8-1-2- تجزیه تحلیل با استفاده از آمار استنباطی.......................................................... 174 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

4-1- بخش چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق......................................................... 177

مقدمه............................................................................................................................ 177

4-1-1- ویژگی های جمعیت شناختی............................................................................. 177

4-1-1-1- جنسیت....................................................................................................... 178

4-1-1-2- سن............................................................................................................. 179

4-1-1-3- سطح تحصیلات........................................................................................... 180

4-1-1-4- رسته شغلی.................................................................................................. 181

4-1-1-5- سابقه خدمت............................................................................................... 182

4-1-1-6- وضعیت استخدامی....................................................................................... 183

4-1-2- آمار استنباطی................................................................................................... 184

4-1-2-1- آزمون آماری فرضیه های تحقیق..................................................................... 184

4-1-2-1-1- آزمون آماری فرضیه اصلی تحقیق.............................................................. 184

4-1-2-1-2- آزمون آماری فرضیه های فرعی تحقیق....................................................... 186 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه........................................................................................................................... 200

5-1- خلاصه و نتیجه گیری یافته‌های تحقیق..................................................................... 200

5-1-1- نتیجه بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق........................................................... 201

5-1-2- نتیجه گیری از آزمون فرضیه‌های تحقیق............................................................... 201

5-1-2-1- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه اصلی تحقیق........................................................ 203

5-1-2-2- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه‌های فرعی تحقیق.................................................. 204

5-1-2-2-1- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق.............................................. 204

5-1-2-2-2- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی دوم تحقیق.............................................. 204

5-1-2-2-3- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی سوم تحقیق............................................. 204

5-1-2-2-4- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی چهارم تحقیق.......................................... 205

5-1-2-2-5- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی پنجم تحقیق............................................ 205

5-1-2-2-6- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی ششم تحقیق............................................ 206

5-1-2-2-7- نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه فرعی هفتم تحقیق............................................ 206

5-2- محدودیت های تحقیق........................................................................................... 207

5-3- پیشنهادها.............................................................................................................. 207

5-3-1- پیشنهادهایی مبتنی برنتایج یافته های تحقیق.......................................................... 207

5-3-1-1-پیشنهاد فرضیه فرعی اول تحقیق...................................................................... 207

5-3-1-2-پیشنهاد فرضیه فرعی دوم تحقیق...................................................................... 208

5-3-1-3-پیشنهاد فرضیه فرعی سوم تحقیق..................................................................... 208

5-3-1-4-پیشنهاد فرضیه فرعی چهارم تحقیق.................................................................. 209

5-3-1-5-پیشنهاد فرضیه فرعی پنجم تحقیق.................................................................... 209

5-3-1-6-پیشنهاد فرضیه فرعی ششم تحقیق................................................................... 210

5-3-1-7-پیشنهاد فرضیه فرعی هفتم تحقیق.................................................................... 210

5-4- سایر پیشنهاد ها برای تحقیق آتی............................................................................. 211

پیوست‌ها....................................................................................................................... 213

منابع.............................................................................................................................. 213

دانلود پایان نامه مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات  با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.