پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

مقدمه

تاریخ ورزش در ایران

1-    ورزش در ایران باستان.

2-    ورزش در ایران قدیم.

3-    ورزش در ایران معاصر.

ورزش در ایران باستان

  

پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

دانلود پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان
پایان نامه مجموعه ورزشی
تفریحی بانوان
 مجموعه ورزشی تفریحی
دسته بندی پژوهش های دانشگاهی
فرمت فایل doc
حجم فایل 584 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 91

پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

مقدمه

تاریخ ورزش در ایران

1-    ورزش در ایران باستان.

2-    ورزش در ایران قدیم.

3-    ورزش در ایران معاصر.

ورزش در ایران باستان

با انکه از تاریخ باستان و بخصوص ورزش و تربیت بدنی در آن زمان کمتر اطلاعاتی در دست ا ست ولی شواهدی موجود است که نشاندهندۀ آن است که ایرانیان باستان به تربیت  بدنی همراه با پرورش فکری و روحی توجه فراوانی داشته اند.

ایرانیان که آریائیهای کوچ کرده و مهاجر به سرزمین ایران در حد فاصل دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب بودند وبرای بدست آوردن سرزمین خود و حفظ گسترش و کشور گشائیهای آینده احتیاج به پرورش نیروهای جوان نیرومند و کار آزموده داشتند. سیستمی بوجود آورده بودند که در آن بطور اساسی به تربیت بدنی توجه می شد.

هرودوت در این زمینه چنین می نویسد: از 5 سالگی تا 20 سالگی به سه اصل توجه داشتند اسب سواری، طرز استفاده از تیر و کمان و حقیقت گویی. جوانان فعالیت خود را که عبارت بود از دویدن، استفاده از قلاب سنگ و پرتاب زوبین، پیش از طلوع آفتاب آغاز می کردند. آنها همچنین می آموختند که گرما و سرمای شدید را تحمل کنند و با جیره کم بسازند، رژه های طولانی بروند. از رودخانه بدون آسیب دیدن اسلحه عبور کننده و در فضای باز بخوابند.

آنان به شکار و سوار کاری  علاقه زیادی داشتند، بچه ها از 7 سالگی به بعد عملا روی زین اسب می نشستند و تمرینات رزمی را در ساعات صبح می دادند. درست کردن اسلحه و رسیدن به امور مزرعه جزء کارهای بعد از ظهر آنها بود.

گزنفون (مورخ) می نویسد: اولین ملتی که مدارس مخصوص ایجاد کرد و جوانان خود را بدون رعایت اصل و نصب، بطور یکسان در آنجا تحت تعلیم و تربیت قرار داد ایرانیان دوره هخامنشی بودند.

همچنین هرودوت در بخش دیگری چنین می نویسد:

داریوش آنچنان پهلوانی بود که برف و باران و یخبندان و تاریکی نمی توانست تحت هیچ شرایطی او و لشکریانش را از حرکت باز دارد.

موضوع وقتی اهمیت بیشتری می یابد که دریابیم  هیچگاه تربیت نیروی جسمانی بدون توجه به تعلیم و تربیت نبوده است و ایرانیان باستان تربیت توامان جسم و روح را مدنظر قرار داده اند. استرابون (مورخ) در این زمینه چنین می نویسد: تربیت اخلاقی و روحی و معنوی در ایرانیان با آموزش نبرد وفعالیت های ورزشی توام بود و ... وی می افزاید: جوانان نیرومند ایران بواسطه راستی که در نتیجه تعالیم عالی قانون خانواده و مدرسه و جامعه به آنها می رسید از هرگونه نقصی مبرا بودند.

دکتر «آدالف راپ» نیزدر کتاب خود موسوم به «مذهب و ایرانیان باستان» توجه توامان به تعلیم و تربیت به همراه پرورش نیروی جسمانی در ایرانیان باستان را یادآوری می نماید. بدین ترتیب ایرانیان قبل از آنکه به مرحله زورمندی وارد شوند به زیور اخلاق و فتوت آراسته می شدند.

در اوستا کتاب مقدس زردشت از قول دوشیزگان ایرانی دعایی با این مضمون آمده است: ای اهورا مزدای بزرگ ما دختران پاک و پاکدامن توایم، به ما همسری عطا کن که نیرومند و قهرمان باشد. همسری که زیبایی او برازنده باشد ودر سراسر زندگی هر دو ما، بتواند معیشت ما و خود و فرزندان خویش را تأمین نماید و به ما اولاد شایسته فکر و قهرمان دهد. همسری عطا فرما که به فهم و حاضر زبان باشد «ایزدهوما» به زنان نیکو پسران قهرمان عطا می فرماید.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                 صفحه

فصل اول : 1

مقدمه. 1

تاریخ ورزش در ایران. 1

ورزش در ایران باستان. 1

ورزش در ایران قدیم. 3

ورزش در ایران معاصر. 4

توریسم. 6

جهانگردی چیست؟. 7

تاریخ جهانگردی.. 8

جهانگردی داخلی: 8

جهانگردی بین المللی: 10

فصل جهانگردی خارجی.. 11

جهانگردی داخلی در ایران: 11

فصل دوم : 14

تجربه ها 14

نمونه ها و مصادیق راه گشا: 14

بررسی نمونه ها 15

2-1 مجموعه تفریحی – ورزشی شرکت نفت فلات قاره 15

2-2 مجموعه ورزشی رفسنجان. 16

2-3 مجموعه ورزشی در شهر نانت فرانسه. 17

2-4 استادیوم المپیک گواندنگ... 18

2-5 مرکز تفریحی ورزشی ایست هامپتون. 19

2-6 استخر شنای سرپوشیده بیوتی.. 20

فصل سوّم : 21

بررسی اقلیم مورد نظر. 21

3-1 میزان بارندگی.. 21

3-2 مطالعات زمین لرزه در یزد. 23

3-3 تاریخچه و وضع موجود. 23

3-4 نتیجه و پیشنهاد: 24

3-5 تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری.. 24

3-6 مشکلات اقلیمی در شهر یزد: 25

3-7 مقابله با مشکلات اقلیمی در شهر یزد. 26

3-8 اصول طرح ریزی در رابطه با مشکلات اقلیمی گرم و خشک... 26

3-9 اشاره: 29

3-10 نتیجه. 32

بررسی سایت مورد نظر: 34

فصل چهارم. 40

ضوابط و استانداردهای طراحی.. 40

4-1 مجموعه های ورزشی.. 40

4-2  فضاهای ورزشی.. 41

4-2-1 خصوصیات اصلی کف های ورزشی.. 41

4-3  ضوابط برنامه – استانداردهای برنامه ریزی.. 42

4-3-1- فضاهای ورزشی.. 42

ورزش... 42

ملاحظات اولیه. 43

4-3-2 بازی تنیس... 44

4-3-3 بازی بسکتبال. 45

4-3-4 بازی والیبال. 45

4-3-5 تنیس روی میز. 46

4-3-6 بازی هندبال. 47

4-3-7 بازی بدمینتون. 47

4-3-8 بدنسازی.. 48

4-3-9 بازی اسکواش... 48

4-3-10 پیست اسکیت... 49

4-3-11 دوچرخه سواری.. 50

4-3-12 استخر شنا 50

4-3-13 استخر آموزشی (کودکان) 52

4-3-14 استخر های مسابقه. 52

4-3-15 استخر تفریحی.. 52

4-3-16 سونا 53

4-5 فضاهای تفریحی.. 53

4-5-1 بیلیارد. 54

4-5-2 بازیهای کامپیوتری.. 54

4-5-3 سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر) 54

4-6 برنامه ریزی فضایی.. 57

4-6-1  بخش ورزشی.. 57

4-6-2 فضاهای فرهنگی.. 58

4-7 شرح خصوصیات اجزاء برنامه -  خصوصیات کیفی و کمی.. 61

4-7-1 سالن سرپوشیده ورزشی.. 61

4-7-2 سالن ورزشهای آبی.. 64

4-7-3 زمینهای روباز ورزشی.. 66

4-7-4 پیست اسکیت... 66

4-7-5 جاده تندرستی.. 66

4-7-6 مسیر دوچرخه سواری.. 67

4-7-7 پارک بازی کودکان. 67

4-7-8 سالن بیلیارد. 68

4-7-9 بازیهای کامپیوتری و کافی نت... 69

4-7-10 آمفی تئاتر سرپوشیده 70

4-7-11 گالری.. 71

4-7-12 رستوران. 72

4-7-13 بخش مدیریتی واداری.. 74

4-7-14 بخش تجاری.. 76

4-7-15 پارکینگ... 76

4-7-16تأسیسات... 77

4-7-17 رفاهی – خدماتی.. 77

4-8 خلاصه برنامه. 79

منابع لاتین.. 82

دانلود پایان نامه مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.