پروپوزال بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی کارکنان اداره آموزش و پرورش
پروپوزال بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی کارکنان اداره آموزش و پرورش |
دسته بندی | پژوهش ها |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 103 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
پروپوزال بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی کارکنان اداره آموزش و پرورش
اطلاعات مربوط به موضوع پایاننامه:
الف) بیان مسأله:
امروزه سازمانی که از رویکردهای منابع انسانی بهره می برد میتواند راه پیشرفت و موفقیت خود را بهتر و مطمئن تر پیموده و مسیر دستیابی به توسعه خود را تضمین نماید.در بحث رقابت بین المللی سازمانهایی پیشتاز هستند که توسعه منابع انسانی در آنها به عنوان یک بحث اصلی مطرح می باشد. در این راه یکی از رویکردهای توسعه منابع انسانی توانمندسازی کارکنان است. در جهان کنونی توانمندسازی نیروی انسانی عنصر مهم و اصلی است که بواسطه آن می توان در جهت پویایی سازمان و سنت گریزی گام برداشت و محیط و جوسازان را در جهت افزایش عملکرد و نیروی انسانی متحول نمود. (قاسمی، 1382).
تاریخچه اولین تعریف از اصطلاح توانمندسازی به سال 1788 بر می گردد که در آن توانمندسازی را به عنوان تفویض اختیار در نقش سازمان خودی مخی دانستند که این اختیار بایستی به فرد اعطا یا در نقش سازمان او دیده شود. این توانمندسازی به معنی اشتیاق فرد برای پذیرش مسئولیت واژه ای بود که برای اولین بار به طور رسمی به معنی پاسخگویی تفسیر شد. (رجبی، 1391).
واژه توانمندسازی در فرهنگ فشرده آکسفورد (قدرتمند شدن) (مجوز دادن) (ارائه قدرت) معنی شده است و در معنای خارجی قدرت بخشیدن و دادن آزادی عمل به افراد برای اداره خود (ابطحی و عباسی، 1386). توانمندسازی کارکنان یکی از تکنیک های موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و تواناییهای فردی و گروهی در راستای هدفهای سازمان است. (2001، Klater , Ruble).
از نظر ERstad سه عنصری که زمینه ساز توانمند سازی را در محیط کار به وجود می آورد عبارتند از نگرشها ـ رابطه و ساختار سازمانی که هر یک از این عناصر سازمانی باید تغییر کند تا کارکنان توانمند را بوجود آورد، در غیر این صورت تمدن به مرور خواهد رفت. (1997، ERstad).
در ییک از بهترین مطالعات تجربی انجام شده در مورد توانمندسازی تا به امروز، اسیریتزر (1992) چهار بعد را برای توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی کرده است، و تن و کرون بر مبنای پژوهش میشرایک بعد به حل اضافه کرده اند و معتقدند برای آنکه مدیران بتواند دیگران را با موفقیت توانمند سازند، باید پنج ویژگی را در آن ایجاد کنند این ویژگی ها عبارتند از:
1ـ احساس شایستگی
2ـ احساس خودمختاری یا استقلال
3ـ احساس موثر بودن
4ـ احساس معنادار بودن
5ـ احساس داشتن اعتماد به دیگران (اسیریتزر، 1992).
از آنجا که یکی از مفاهیم تاثیرگذار به توانمندسازی که در اسل اخیر در مباحث توسعه و بهره وری و کیفیت زندگی بسیار مطرح شده، سرمایه اجتماعی است (عمومی، 1384).