بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

مقدمه

 

یکی از عرصه ­هایی که زندگی روزمره را بازنمائی می­کند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش می­گذارد ، عرصه­ی فراغت است . فراغت عرصه­ای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب می­کند ، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویه­های فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روال­ها و کردارهای جدید است ، از اینروست که گفته­اند فراغت می­تواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را آشکار سازد .

  

بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

پایان نامه کارشناسی بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

دانلود بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی  دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

پایان نامه کارشناسی بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی  دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل
دانلود مقاله
دانلود تحقیق
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه کارشناسی
دانلود پایان نامه ارشد
دانلود پروژه
دانلود پروژه پایانی
دانلود پروپوزال
دانلود گزارش کار آموزی
دانلود پاورپوینت
دانلود پرسشنامه
د
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل word
حجم فایل 252 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80

پایان نامه کارشناسی

بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی  دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

 

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت تحقیق

هدف از انجام تحقیق

فرضیه های تحقیق

اهداف تحقیق

متغیر های تحقیق

تعاریف نظری و عملی

 

مقدمه

 

یکی از عرصه ­هایی که زندگی روزمره را بازنمائی می­کند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش می­گذارد ، عرصه­ی فراغت است . فراغت عرصه­ای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب می­کند ، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویه­های فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روال­ها و کردارهای جدید است ، از اینروست که گفته­اند فراغت می­تواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را آشکار سازد .

برخی از پژوهشگران بر این باورند که پدیده­ی فراغت در سرتاسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست اما برخی دیگر فراغت را پدیده­ای میدانند که با تمدن صنعتی پیوند دارد و معتقدند که دارای دو ویژگی و شرایط خاصی است که عبارتند از :

تحت تأثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگی و اجتماعی نیست . ( براون ، 1996 ، ص 92 )

از سایر فعالیت­های ضروری زندگی روزمره نظیر خوردن متفاوت است . ( دومازید ، 1372 ، ص 56 )

چنانچه این دو شرط ملاک باشد اوقات فراغت در جوامع صنعتی وجود نداشته زیرا افراد در گذراندن فراغت خود نظیر تفریحات و سرگرمی نوعی تابع الزامات فرهنگی اجتماعی بوده­اند . ( فکوهی ، ناصر ، 1382 )

واقعیت آن است که امروزه وجود و اهمیت به آن هم نتیجه­ی رشد صنعت و هم نتیجه­ی جامعه­ی مصرفی بوده است . فعالیت­های اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آینه­ی فرهنگ جامعه یاد میکنند به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه است و از این نظر گاه کوششی برای شناسائی چگونگی گذران اوقات فراغت در یک جامعه با یک گروه اجتماعی حائز اهمیت ویژه­ای است . ( چگونگی پرداختن به فعالیت­های فراغت در بین جوانان و نوجوانان ، شریفیان، مسعود ، ص 5 )

بیان مسأله

فراغت ، بیکاری و بیکارگی نیست . فراغت مجموعه­ای از اشتغالاتی است که فرد کاملاً با رضایت­خاطر خود یا برای استراحت یا تفریح و یا بمنظور توسعه اطلاعات یا آموزش غیرانتفاعی ، مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از آزاد شدن از الزامات شغلی ، خانوادگی و اجتماعی بدان می­پردازد . با توجه به تعریف فوق­الذکر اگر زمان انجام فعالیتهای زیر از اوقات شبانه­روز فرد کاسته شد آنچه باقی می­ماند فراغت اوست .(گزارش سازمان ملی جوانان ، 1381)

وظیفه شغلی

اضافه کار ، کار دوم و نظایر آن

کارهای مربوط به خانه

اجبارات روزمره شغلی و نیازهای فردی مانند غذا خوردن ، خوابیدن ، مواظب سلامتی یا ظاهر خود بودن

وظایف مذهبی ، تشریفات خانوادگی ، اجتماعی و غیره ...... فعالیتهای مربوط به تحصیل

بطور مسلم هر فرد جدای از الزامات زندگی خصوصی و خواب اوقات فراغتی نیز دارد بدین ساعات باید ایام تعطیل هفتگی (جمعه) تعطیلات رسمی ، نوروز و تابستان را هم اضافه نمائیم این اوقات نیز بسیار مهم و بااهمیت هستند بنابراین بررسی اوقات فراغت دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار می­گردد . (گزارش سازمان ملی جوانان ، 1381)

آیا قشر دانشجو این اوقات را صرف خودسازی و کسب فضائل انسانی و دانش­اندوزی و بدست آوردن نشاط و تجدید قوای جسمی و روحی خود می­کنند یا فراغت آنان صرف از خودبیگانگی و مترادف بیکارگی قرار می­گیرد ؟ آنان چه برنامه­ای برای گذراندن صحیح اوقات فراغت خود دارند ؟

با توجه به اینکه جوانان بخصوص دانشجویان در اکثر موارد جدی­ترین مخالف خود را با مظاهر فساد و خلاف اخلاقی چه در حکومت گذشته و چه در حال حاضر نشان داده­اند به همین لحاظ تقویت اعتقادات دینی ، در افراد و تحصیل کردگان از طریق ترویج فرهنگ اسلامی و مخالف با فرهنگ بی­بند و باری می­تواند همچنان آنان را بعنوان پشتوانه­های انقلاب حفظ کند .

اوقاتی که اگر بصورت صحیح و اصولی مورد بهره برداری قرار گیرد می­تواند بخشی از مشکلات اجتماعی و تربیتی و فرهنگی و آموزش ما را پاسخ دهد و از سوی دیگر می­تواند مانعی برای بروز رفتارهای نابهنجار در جوانان ، این آینده­سازان واقعی جامعه ما قرار گیرد چرا که جوانان بخصوص قشر دانشجو در حفظ انقلاب بعنوان انرژی قدرتمند هستند و مخالفان بیش از هر قشر دیگری از آنان واهمه دارند .

 

فهرست مطالب

عنوان    صفحه

 

چکیده :   3

فهرست مطالب      4

فصل اول 8

مقدمه     9

بیان مسأله            11

ضرورت و اهمیت تحقیق      13

هدف از انجام تحقیق            15

فرضیه های تحقیق 15

اهداف تحقیق        16

اهداف جزئی تحقیق :          16

متغیرهای تحقیق    16

تعریف نظری :     17

تعریف عملیاتی      17

فصل دوم 18

بررسی تئوریک یا نظری موضوع پروژه           19

مفهوم فراغت :      20

تعریف فراغت ( اوقات فراغت )         20

اوقات فراغت :      20

تقسیم بندی اوقات : 22

عوامل موثر در گذراندن اوقات فراغت  24

3)         عوامل فرهنگی      27

4)         عوامل سیاسی و سیاستگزاریهای دولت در امر اوقات فراغت            30

اسلام و اوقات فراغت          31

اوقات فراغت در ایران پس از اسلام     32

مباحث نظری در خصوص موضوع تحقیق         34

آراء جامعهشناسان   34

مفهوم فراغت        36

مفهوم اوقات فراغت از دیدگاه چند نظریه پرداز    37

چارچوب نظری « دیدگاهها » در مورد اوقات فراغت        38

سواد و اوقات فراغت           46

رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان        46

خانواده و اوقات فراغت        47

پیشنهادات            48

پژوهشهای انجام شده در داخل کشور     52

فصل سوم            55

مقدمه:    56

جامعه آماری :       57

روش تحقیق          58

تعریف نمونه گیری تصادفی: 58

تعیین شیوه نمونهگیری :      58

ابزار اندازه گیری و نرم افزرا مورد استفاده :       58

تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه :        59

فصل چهارم          60

فصل پنجم            78

مقدمه     79

خلاصه مطالب و نتیجه گیری 81

مشکلات و محدودیتهای تحقیق            84

ارائه پیشنهادات     84

منابع مورد استفاده  86

فهرست جداول

جداول 1 تا جدول 8    جداول توصیفی

نمودار 1 تا نمودار 8    نمودار توصیفی

جداول استنباطی 66

 

دانلود بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی  دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.