بررسی وضعیت مدارس از نظر ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه
هدف از این مقاله بررسی وضعیت مدارس از نظر ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه می باشد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی
بررسی وضعیت مدارس از نظر ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه
چکیده
اداره
سازمانها در دنیای پر جنب و جوش و بی اندازه رقابت آمیز ، رو به پیچیدگی و
دشواری می گذارد . در این شرایط راه حل های گذشته دیگر پاسخگوی مسئله های
امروزی نیست . پس «آموختن به قصد حل مسئله» و« یادگیری با هدف توسعه» به
دستور کار سازمان ها تبدیل شده است ، تا در حال حاضر که استفاده از قواعد و
فرمول های از پیش تعیین شده راهگشا نیست ، فرصت هایی برای رفع نیازهای
فوری به کمک یادگیری و رشد وجود داشته باشد .این پژوهش با مبنا قرار دادن
تئوری پیتر سنگه ، به قصد بررسی میزان یادگیرنده بودن مدارس مقاطع 3 گانه
تحصیلی مشهد در سال تحصیلی 83 ـ 82 انجام شد . روش پژوهش پیمایشی و واحد
اندازه گیری مدرسه است . 36 مدرسه ( شامل 180 معلم و 36 مدیر) با روش
نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند . با استفاده
از پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده ، داده ها ی لازم جمع آوری و پس از تحلیل
آماری روشن شد که بین وضعیت موجود مدارس از لحاظ یادگیرنده بودن با وضعیت
آرمانی در 5 اصل تئوری سنگه فاصله وجود دارد . همچنین بر اساس متغیر اصلی
تحقیق تفاوت مقاطع تحصیلی معنی دار است در حالی که تفاوت نواحی آموزشی معنی
دار نیست .
کلید واژه ها :
مدارس
مشهد
پیتر سنگه
سازمان یادگیرنده
بیان مسئله
از
هر زاویه ای که دانشمندان به نیروهای محرکه ، انگاره ها ، مناسبات کیهانی و
جهان طبیعی نگاه می کنند ما نیز بر همان بنیاد دنیای خود را بنا می کنیم.
طی قرون اخیر ، تصور حاکم بر اندیشه ما چنین بود که جهان ایستا، خطی ، قابل
کنترل و پیش بینی و ساعت گونه است ( هسلبین ، 1378، 29 ) . این اندیشه
ریشه در افکار نیوتن دانشمند برجسته فیزیک و ریاضی سده هفدهم انگلستان دارد
که نه تنها کیهان را همانند ماشین ، بلکه به عینه یک ماشین با تعیین نوع
دقیق آن – ساعتی کاملا بسته و مستقل – تلقی کرد . این جهان بینی که کیهان
را دستگاهی آفریده خدا برای انجام کارهای او می دانست به انقلاب صنعتی
انجامید که بشر - خلیفه خدا ـ به ساخت ماشین هایی دست زد تا کارهایش را به
سر انجام رساند ( لایکف ، 1380 ، 48 ) . به این اعتبار بنگاههای اقتصادی به
منزله ماشینی که توسط مالکانش به منظور انجام کارهای آنها ( فراهم آوردن
بازده سرمایه گذاری و ایجاد سود ) تاسیس شد فرض گردید ( سنجری ، مشرفی،
1380).
وقوع
انقلاب صنعتی آغازگر دورانی شد که شعار آن تولید انبوه و ارزان بود و با
طرح ایده های تیلور یعنی نخستین کسی که با معرفی « مدیریت علمی » اندیشه
های مکانیستی را در حوزه سازمان بسط و گسترش داد به اوج خود رسید .در این
شرایط نیاز به نیروهایی بود که قادر باشند همواره و همانند ماشین کارهای
تکراری و انبوه انجام داده و در جامعه متراکم زندگی کنند . برای تربیت چنین
انسان هایی باید شیوه ای آموزشی خارج از خانه و محیط کار شکل می گرفت، به
نظام آموزشی نیاز بود تا به همه به یک دید نگاه کند و قالب ها و کلیشه های
استاندارد را در مورد حجم وسیعی از فراگیران اجرا و در روند کارخانه ای ،
محصولات یکسان و یک شکل تولید کند . در این نظام آموزشی یک برنامه آشکار
شامل مواد درسی و یک برنامه پنهان از سه درس وقت شناسی ( به معنای وقت
کلیشه ای ) اطاعت و کارهای تکراری شکل می گیرد .( مجیدی ، 1380 ، 195)
فهرست مطالب
« بررسی وضعیت مدارس شهر مشهد بر اساس ویژگی های سازمان یادگیرنده » 1
چکیده 1
کلید واژه ها : 2
بیان مسئله 2
بازنگری پیشینه 4
سوالات تحقیق 4
روش تحقیق 5
یافته ها 5
« بررسی وضعیت مدارس نمونه پژوهش در زمینه تو سعه قابلیت های فردی چگونه است ؟ » 5
جدول شماره 1 : برآورد میانگین و رتبه درصدی مولفه توسعه قابلیت های فردی در دو وضعیت موجود و مطلوب 6
« وضعیت مدارس نمونه پژوهش در زمینه الگوهای ذهنی چگونه است ؟ » 6
جدول شماره 2 : برآورد نمره میانگین و درصدی مولفه الگوهای ذهنی در دو وضعیت موجود و مطلوب 6
جدول شماره 3 : برآورد نمره میانگین و درصدی مولفه آرمان مشترک در دو وضعیت موجود و مطلوب 7
وضعیت مطلوب 7
« وضعیت مدارس نمونه پژوهش در زمینه یادگیری گروهی چگونه است ؟ » 8
جدول شماره 4: برآورد نمره میانگین و درصدی مولفه یادگیری گروهی در دو وضعیت موجود و مطلوب 8
« وضعیت مدارس نمونه پژوهش در خصوص تفکر نظام گرا چگونه است ؟» 9
جدول شماره 5 : برآورد میانگین و نمره درصدی مولفه تفکر نظام گرا در دو وضعیت موجود و مطلوب 9
جدول شماره 6 : برآورد نمره میانگین و درصدی مدارس در دو وضعیت موجود و مطلوب 10
جدول شماره 7 : برآورد وضعیت و امکانات موجود در مدرسه 10
جدول شماره8 : تحلیل واریانس بین نواحی مختلف آموزشی 11
درجه آزادی 11
جدول شماره9 : تحلیل واریانس بین مقاطع مختلف آموزشی 11
درجه آزادی 11
بحث و نتیجه گیری 12
پیشنهادهای پژوهش 14
منابع و مآخذ 15