ارزیابی تئوری صف در شبیه سازی و پروسه صف بندی
هدف از این پایان نامه ارزیابی تئوری صف در شبیه سازی و پروسه صف بندی می باشد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 468 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 105 |
دانلود پایان نامه رشته مدیریت
ارزیابی تئوری صف در شبیه سازی و پروسه صف بندی
مقدمه
«
همه ما ناراحتی انتظار کشیدن در صف را تجربه کرده ایم. متأسفانه این پدیده
با افزایش تراکم جمعیت و شهری شدن روز افزون جامعه بیش از پیش گسترش
مییابد. در تراکم ترافیک و یا برای پرداخت عوارض راه، در اتومبیلمان به
انتظار مینشینیم. در فروشگاههای بزرگ برای پرداخت بهای اقلامی که انتخاب
کرده ایم در صف به انتظار میایستیم. در آرایشگاهها، در سالنهای زیبایی در
صف به انتظار می مانیم. در اداره پست به صف می ایستیم و قس علی هذا. ما به
عنوان متقاضی عموماً این گونه انتظار کشیدن را دوست نداریم. مدیران مؤسساتی
که ما در صفهای آنان نوبت گرفتهایم نیز انتظار کشیدن ما را دوست ندارند،
زیرا ممکن است این صفها برای آنان هزینههایی داشته باشد. پس چرا باید
انتظار کشید؟ پاسخ این سؤال نسبتاً ساده است. زیرا درخواست سرویس، بیش از
امکانات سرویس دهی است. چرا چنین است؟ ممکن است دلایل زیادی موجود باشد.
مثلاً ممکن است سرویس دهندگان موجود کم باشند. ممکن است فراهم کردن سطحی از
سرویس تا حد جلوگیری از تشکیل صف انتظار، از نظر اقتصادی غیر عملی باشد و
یا ممکن است فضای لازم برای سرویسی که می توان ارائه داد محدود باشد.
معمولاً
این محدودیتها را می توان با صرف هزینه از میان برداشت. برای دانستن
اندازه سرویسی که باید موجود باشد احتیاج به دانستن پاسخ سؤالهایی نظیر
سؤالهای زیر است.«چه مدت متقاضی باید انتظار بکشد؟» و یا «چند متقاضی در صف
خواهند بود؟» نظریه صف سعی دارد که به این قبیل سؤالها بر اساس تحلیل
ریاضی مبسوط پاسخ دهد. یک سیستم صفبندی را می توان چنین توصیف کرد که
متقاضیان برای اخذ سرویس مراجعه می کنند، اگر ارائه سرویس بلافاصله مقدور
نباشد منتظر میمانند و بعد از اخذ سرویس سیستم را ترک میکنند.»(شاهکار ،
1372، 8-7)
در
این قسمت به ارائه دلایلی برای استفاده از شبیه سازی به عنوان ابزاری جهت
تجزیه و تحلیل سیستم های صف می پردازیم. اولین سؤالی که به نظر می رسد این
است که چرا میبایست سیستم های صف را شبیه سازی کرد؟ در جواب باید گفت که
معمولاً اگر بتوان سیستمی را مدلسازی ریاضی نمود آنرا شبیه سازی نمیکنند.
هنگامیکه سیستم مورد نظر پیچیده بود و شامل عناصر متقابل الاثر زیادی باشد،
تجزیه و تحلیل ریاضی سیستم ممکن است خارج از تواناییهای تحلیلگر باشد، اما
از آنجائیکه شبیه سازی معمولاً توانایی تجزیه و تحلیل هر سیستمی را دارد
پیچیدگی سیستم مسئله لاینحلی نخواهد بود. بنابراین مهمترین فایده شبیه سازی
این است که از مدلهای شبیه سازی میتوان برای تنوع وسیعی از مسائل از جمله
سیستمهای پیچیده ای که مدلسازی ریاضی آنها مناسب نباشد استفاده نمود.
دومین
نکته مهم آن است که معمولاً ساخت یک مدل شبیه سازی احتیاج به تجربه کمتری
در ریاضیات و تئوری احتمالات در مقایسه با میزان مورد نیاز برای تحلیل
مشابهی از طریق مدلسازی ریاضی دارد. لذا آسانی استفاده از شبیه سازی را
میتوان جزء نکات مثبت آن به شمار آورد که همین آسانی استفاده بعضی مواقع
میتواند زیان آور باشد، مثلاً بعضی از تحلیلگران حتی در جایی که تکنیکهای
ریاضی به آسانی قابل استفاده هستند، استفاده از شبیهسازی را ترجیح
میدهند.
(ایروانی، 1372، 446- 445)
کلمات کلیدی:
تئوری صف
شبیه سازی صف
مدیریت صف در کارخانه
فهرست مطالب
فصل اول :
مقدمه 2
1-1 بیان مسئله تحقیق 4
1-2 اهداف تحقیق 5
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن 5
1-4 فرضیه تحقیق 6
1-5 مدل تحقیق 7
1-6 واژههای کلیدی و تعاریف عملیاتی متغیرها 8
1-7 روش تحقیق 9
1-8 قلمرو تحقیق 10
1-9 جمع آوری اطلاعات 10
1-10 محدودیتها و مشکلات تحقیق 11
1-11 مراحل انجام تحقیق 12
فصل دوم :
2-1-1 برنامه ریزی تولید 15
2-1-2 تعادل خط تولید 15
2-1-3 اطلاعاتی که برای تعادل خط تولید نیاز است 17
2-1-4 ذخیره موجودیهای میان فرآیند 18
2-1-5 تعادل خط تولید (مونتاژ) 19
2-1-6 تعیین تعداد بهینه ایستگاههای کاری 20
2-1-7 تقدم و تأخر عملیات 21
2-2-1 تئوری صف 22
2-2- 2 تاریخچه 23
2-2-3 برخی از کابردهای گوناگون تئوری صف 24
2-2-4 مشخصههای فرآیند صف بندی 25
2-2-4- 1 الگوی ورود متقاضیان 26
2-2-4-2 الگوی خدمت دهی 27
2-2-4-3 تعداد خدمت دهندگان (کانالهای خدمت ) 27
2-2-4-4 ظرفیت صف ( گنجایش سیستم ) 28
2-2-4-5 جمعیت مشتریان بالقوه 28
2-2-4-6 نظم سیستم 28
2-2-4-7 مراحل خدمت 29
2-2-5 نحوه نمایش یک سیستم صف 29
2-2-6 معیارهای ارزیابی یک سیستم صف 30
2-2-7 فرایند تولد و مرگ 32
2-2-7-1 مدل M/M/1 34
2-2-7-2 مدل M/M/C 34
2-2-7-3 مدل M/M/C/K 35
2-2-7-4 مدل M/M/C/C 36
2-2-7-5 مدل 36
2-2-7-6 مدل M/M/C/K/M 36
2-2-8 مدلهای مارکوفی صف 36
2-2-8-1 مدل باورود گروهی M(x)/M/1 38
2-2-8-2 مدل با خدمت دهی گروهی 38
2-2-8-3 مدلهای ارلنگ 39
2-2-8-3-1 مدلهای M/EK/1 40
2-2-8-3-2 مدل EK/M1 40
2-2-8-4 مدل M/HE2/1 41
2-2-8-5 نظام اولویت 41
2-2-9-1 شبکههای صف 42
2-2-9-2 شبکههای جکسون 43
2-2-9-2-1 شبکه صفهای سیکلی 43
2-2-9-2-2 سیستمهای سری صف 44
2-2-9-2-3 شبکههای باز جکسون 45
2-3 مدلهای آماری سودمند 46
2-3-1 توزیع برنولی 47
2-3-2 توزیع دو جملهای 47
2-3-3 توزیع دو جملهای منفی 47
2-3-4 توزیع هندسی 48
2-3-5 توزیع چند جملهای 48
2-3-6 توزیع پواسون 49
2-3-7 توزیع یکنواخت 49
2-3-8 توزیع نمایی 50
2-3-9 توزیع نرمال 50
2-3-10 توزیع گاما 51
2-3-11 توزیع بتا 52
2-3-12 توزیع لاجستیک 53
2-3-13 توزیع مثلثی 53
2-3-14 توزیع ارلنگ 54
2-3-15 توزیع ویبل ........54
2-4 آزمونهای برازندگی 55
2-4-1 آزمون مربع کای 55
2-4-2 آزمون برازندگی کولموگروف – اسمیرنف 57
2-5 تصمیم گیریهای چند معیاره 58
2-5-1 روش تاپسیس 59
2-6-1 تاریخچه شبیه سازی 61
2-6-2 مقدمهای بر شبیه سازی 61
2-6-3 مزایا و معایب شبیه سازی 63
2-6-4 زمینه کاربرد 64
2-6-5 سیستمها و پیرامون سیستم 66
2-6-6 اجزای سیستم 66
2-6-7 سیستمهای گسسته و پیوسته 67
2-6-8 مدل سیستم 68
2-6-9 هنر مدلسازی 68
2-6-10 انواع مدلها 70
2-6-11 شبیه سازی سیستمهای گسسته – پیشامد 71
2-6-12 جاذبههای شبیه سازی به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل مسئله 71
2-6-13 گامهای اساسی در بررسی مبتنی بر شبیه سازی 74
2-6-14 نقل قولهای مشهور شبیه سازی 79
2-7 تاریخچه شرکت شرق جامه 81
2-8 پیشینه تحقیق 84
2-8-1 تخمین ماکزیمم طول صف با استفاده از شبیه سازی 84
2-8-2 مدلسازی و شبیه سازی فرآیند تولید کارخانه روغن نبانی گلناز کرمان 84
2-8-3 مدیریت صف در درمانگاه با استفاده از شبیه سازی 85
2-8-4 استفاده از شبیه سازی در رستوران 85
2-8-5 استفاده از الگوریتم ژنتیک برای حل مشکلات چیدمان تجهیزات 85
منابع فارسی 100
منابع لاتین 103