تاریخچه مسابقات اتوموبیل رانی
برگزاری مسابقات اتوموبیلرانی در ایران به دهه 30 هجری شمسی بر می گردد در آن سالها خارجیان مقیم در کشور با همکاری تنی چند از علاقه مندان ایرانی این رشته ی ورزشی را پایه ریزی نمودند ابتدا به علت فقدان پیست مخصوص مسابقات در کوی کن فرودگاه قلعه مرغی پارکینگ نمایشگاه بین المللی و همچنین اطراف استادیوم ازادی برگزار می گردید |
![]() |
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 93 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
تاریخچه مسابقات اتوموبیل رانی
مقدمه
برگزاری
مسابقات اتوموبیلرانی در ایران به دهه 30 هجری شمسی بر می گردد. در آن
سالها خارجیان مقیم در کشور با همکاری تنی چند از علاقه مندان ایرانی این
رشته ی ورزشی را پایه ریزی نمودند ابتدا به علت فقدان پیست مخصوص مسابقات
در کوی کن , فرودگاه قلعه مرغی , پارکینگ نمایشگاه بین المللی و همچنین
اطراف استادیوم ازادی برگزار می گردید .بعد از انقلاب و پس از 10 سال وقفه
در سال 1369 به همت تنی چند از قهرمانان اسبق در این رشته در کنار فدراسیون
موتورسواری تشکیل گردید و از آن سال به بعد به نام فدراسیون موتورسواری و
اتوموبیلرانی به فعالیت پرداخت.در سال 1373 پیست اتوموبیلرانی در استادیوم
آزادی احداث گردید و از سال1374 این فدراسیون به عضویت رسمی فدراسیون بین
المللی اتوموبیلرانی(FIA) در آمد.در حال حاضر مسابقات اتوموبیلرانی بصورت
قهرمانی کشور و در چهار فصل در رشته های سرعت(ریس) رالی و مارپیچ(اسلالوم)
تپه نوردی(هیل کلایم)و امدادی برگزار می شود
کلمات کلیدی:
اتوموبیل رانی
مسابقات رالی در ایران
اتحادیه بین المللی جهانگردی(AIT)
تاریخچه فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA)
مسابقات اتومبیلرانی در ایران
برگزاری
مسابقات اتومبیلرانی در ایران به اوایل دهه ۳۰ هجری شمسی برمیگردد. در آن
سالها خارجیان مقیم در کشور با همکاری تنی چند از علاقمندان ایرانی، این
رشته ورزشی را پایهریزی نمودند. در ابتدا بهعلت فقدان پیست مخصوص،
مسابقات در کوی کن ، فرودگاه قلعهمرغی، پارکینگ نمایشگاه بینالمللی و
همچنین اطراف استادیوم آزادی برگزار گردید. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و
پس از ۱۰ سال وقفه در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در کشور فدراسیون
اتومبیلرانی در سال ۱۳۶۹ به همت تنی چند از قهرمانان اسبق کشور در این رشته
در کنار فدراسیون موتورسواری تشکیل گردید و از آن سال به بعد به نام
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۷۳ نیز بعد
از تلاشهای مستمر مسئولان فدراسیون پیست اتومبیلرانی مخصوص در استادیوم
ورزشی آزادی احداث گردید و از سال ۱۳۷۴ نیز این فدراسیون بطور رسمی به
عضویت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) درآمد.