مدیریت تولید
مدیریت تولید ۱، عملکردی است که عهدهدار مسئولیت برنامهریزی تاکتیکی و راهبردی فراوردههای موجود و جدید یک شرکت است |
![]() |
دسته بندی | برق |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1025 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
مدیریت تولید
مدیریت
تولید [۱]، عملکردی است که عهدهدار مسئولیت برنامهریزی تاکتیکی و
راهبردی فراوردههای موجود و جدید یک شرکت است.[۲] مدیریت فراورده، عملکرد
چرخهٔ حیات سازمانی در درون یک شرکت است که با برنامهریزی یا پیشنگری یا
بازاریابی فراورده یا فراوردهها در همهٔ مراحل چرخهٔ حیات محصول سروکار
دارد.[۳]
مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیشبینی،
برنامهریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل می شود. مدیر تولید
همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت
نهایتاً منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند
شد. از طرف دیگر یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و کارایی ها و
ویژگی های محصول مسئولیت پذیر باشد. ازین رو در ساختارهای سازمانی مختلف
بعضاً مدیر تولید یک جایگاه سازمانی مشخص و معین را دارد و در بعضی موارد
عضو بخش های فروش و بازاریابی و یا عضو بخش مهندسی محسوب می شود.
معمولاً
برای بررسی عملکرد مدیران تولید شاخصه های سود و ضرر یک بنگاه مورد
ارزیابی قرار میگیرد. یک مدیر تولید باید بتواند خواسته ها و نیازهای بخش
فروش و بازاریابی را به بخش های مهندسی و فرایند سازمان انتقال دهد و از
طرف دیگر باید بتواند محدودیت های بخش مهندسی و طراحی با توجه به شناختی که
از بازار و خواسته مشتریان دارد برطرف نماید تا محصول بدست آمده با هزینه
ای منطقی بتواند پاسخگوی بخش عمده ای از نیازهای مشتریان باشد.