پیشینه و فصل دوم پژوهش سبک زندگی
پیشینه و فصل دوم پژوهش سبک زندگی |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
پیشینه و فصل دوم پژوهش سبک زندگی
در 15 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
مفهوم سبک زندگی
سبک زندگی یکی از پردامنه ترین مفاهیم حوزه علوم اجتماعی است که الگویی از اندیشه ها، احساسات, شناختها و کنشها محسوب می شودو در مجموع هویت اجتماعی و شخصی فرد را می سازدکه به این معنی, نحوه ساماندهی زندگی برای تحقق نیازها و خواسته ها با به کارگیری مجموعه ای از رفتارهاست. بروز و ظهور سبک زندگی از طریق نحوه صرف زمان، پول و چگونگی گذران اوقات فراغت، انتخاب اشیای مصرفی، انتخاب علائق و ترجیحات(سلیقه) و نظایر خاص آن صورت می گیرد.
کریسمن سبک زندگی را طیف فعالیتهایی که فرد یا گروه در آن مشارکت میکنند معرفی میکند(فاضلی،۱۳۸۲،صص 68 و ۶۹).به نظر آسابرگربرای تعریف واژه سبک زندگی با واژه ای ذی شمول روبرو هستیم که از سلیقه فرد در زمینه آرایش مو و لباس، تا سرگرمی و تفریح و ادبیات و موضوعات مربوط دیگر را شامل میشود. کلمه سبک، مد را تداعی میکند پس سبک زندگی در واقع مد یا حالت زندگی یک فرد است. سبک زندگی معمولا با طبقه اقتصادی - اجتماعی پیوند دارد و در تصویری که فرد از خود می سازد بازتاب مییابد(آسابرگر،1379,ص141). به هرحال چه سبک زندگی را شیوه متفاوت زندگی در نظر بگیریم و چه معیاری برای تمایز افراد از یکدیگر، در واقع روش الگومند مصرف و درک و ارزشگذاری فرهنگ مادی و غیرمادی استکه در نحوه ارتباط فرد با محیط و علایق و سلیقه ها و نیز مصرف فرهنگی و چگونگی استفاده از اوقات فراغت قابل مشاهده است(چاوشیان،1384,ص45).
بدیهی است که ایجاد تغییرات اساسی در سبکهای زندگی در سطوح فردی و خانوادگی مستلزم تغییر در ارزشها و مشروعیتهای فرهنگی و اجتماعی است. با این تعریف از سبک زندگی میتوان از تقابل و جدال میان دو سبک زندگی سخن گفت؛ یک سبک زندگی که قدرت حاکمیت را در ابعاد مختلف آن مشروع دانسته و سعی در تبلیغ، ترویج و تحمیل آن دارد و در مقابل سبک زندگی بخشی وسیع از جامعه به ویژه طبقه متوسط که بیشتر در فضاهای خصوصی قابل مشاهده است و از ارزشها و مشروعیتهای خود پیروی میکند. این سبک زندگی را تا حدی زیاد میتوان محصول دمکراتیزاسیون آموزش، تکنولوژیهای ارتباطی، رسانههای جدید، نقش اجتماعی زنان، جوان شدن جامعه و غیره دانست.
...
2-1-2- ضرورت پدید آمدن سبک زندگی
مفهوم سبک زندگی در ادبیات نظری جامعه شناختی از گذشته ای چندان شفاف برخوردار نیست گرچه به گمان مک کوایل اساس عدم شفافیت به نحوه اختلافات ناشی از طبقه اجتماعی بر سلایق, عادات, شیوه لباس پوشیدن و رفتارها مبتنی شده است اما گذشته سبک زندگی با منزلت اجتماعی پیوندی محکم دارد. بر این منوال کوئن سبک زندگی را شیوه زندگی طبقات گوناگون جامعه می داند به گونه ای که هر طبقه, سبک زندگی ویژه و رویکردها و باورداشت های خاص و قابل قبول خود را دارد. این مستند تا آن جا ادامه می یابد که مارکس مرزهای مشخص طبقاتی را با تکیه بر عامل اقتصادی بین طبقات پرولتار و بورژوا با اشاره به شیوه زندگی آنان تعیین می کند. دنیای اواسط قرن نوزدهم که مارکس بر تحلیل آن همت گمارد, درگیر فرایند تولید بود و بر حول ارزش ها و فرایندهای مرتبط با آن سامان گرفته بود. در این دنیا مفهوم طبقه اجتماعی مفهومی بود که تحلیل جایگاه آدمیان در نظام سرمایه داری را ممکن می ساخت. ...
...
قسمت هایی از منابع:
1- اباذری. ی, و چاوشیان. ح. از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی1381. سال پنجم, شماره20: 54-72.
2- آسابرگر. آ. روش های تحلیل رسانهها. ترجمة پرویز اجلالی.مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها,تهران1379.
3- افراسیابی. م. مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان. انتشارات سیمای شرق, تهران1392.
4- براون. ج. رویکردهای سواد رسانه ای. ترجمه پیروز ایزدی.فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم. شماره چهار: 51-70.
5- بصیریان. ح ,و بصیریان. ر. درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم, شماره چهار: 33-50.
6-باکینگهام. د. آموزش رسانه ای یادگیری سواد رسانه ای و فرهنگ معاصر. ترجمه حسین سرافراز. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)1389.
7- پاتر. ج. نظریه سواد رسانه ای رهیافتی شناختی. ترجمه ناصر اسدی, محمد سلطانی فر, و شهناز هاشمی. انتشارات سیمای شرق, تهران1391.
...