بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی
پایان نامه کارشناسی بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درسال 1391 مقدمه تصوری که بیش از این، ازسازمان در ذهن ها تداعی میشد، آن بود که سازمان وسیلهای است برای انکه بتوان با استفاده از آن، فعالیت گروهی از افراد را در جهت حصول هدف یا اهدافی هماهنگ نمود ولی آن چه امروزه باور داریم آن است ک |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 294 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 87 |
پایان نامه کارشناسی
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درسال 1391
مقدمه
تصوری که بیش از این، ازسازمان در ذهن ها تداعی میشد، آن بود که سازمان وسیلهای است برای انکه بتوان با استفاده از آن، فعالیت گروهی از افراد را در جهت حصول هدف یا اهدافی هماهنگ نمود. ولی آن چه امروزه باور داریم آن است که سازمان چیزی بیش از سطح افقی و عمودی دوایر سلسله مراتب و اختیارات نیست. یک سازمان مانند یک فرد دارای یک شخصیت است. شخصیتی که دارای ویژگیهای انعطاف پذیری خلاقیت محافظه کاری و ... میباشد. سازمان خود دارای حیات و زندگی است که این زندگی سیستمی متفاوت از زندگی اجزای این سیستم یعنی، اعضای آن است. سازمان هایی مثل IBM[1] نمونههایی از این سازمان ها هستند که طول عمر آنها از دوره زندگی اعضای خود به مراتب بیشتر بوده است. در این سازمان ها کارکنان و اعضا نسبت به یک الگوی رفتاری خاص توافق پیدا میکنند و این همان فرهنگ سازمانی است (مشبکی، 1377).
جمعیت شناسان، جامعه شناسان و اخیرآً روانشناسان و حتی اقتصاددانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول داشته و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریهها و تحقیقات زیادی را انجام دادند، و در حل مسایل و مشکلات مدیریت به کار گرفته اند. با بررسی که توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت به عمل آمده فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است. به طوری که بسیاری از پژوهشگران معتقدند که موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت یکی از علل مهم توجه آنها به فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی به عنوان مجموعه ای از باورها و ارزشهای مشترک بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر می گذارد و می تواند نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. نظر به این که فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان است برنامه های جدید تحول بیشتر به تحول بنیادی سازمان نگاه میکند از این رو هدف این برنامه ها تغییر و تحول فرهنگ سازمانی به عنوان زیر بنای بستر تحول است (بنیانیان، 1386).
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه.. 1
:بیان مساله.. 2
اهمیت وضرورت موضوع پژوهش.. 4
اهداف پژوهش.. 5
اهداف کلی:.. 5
اهداف جزیی:.. 5
سوالات پژوهش:.. 6
فرضیه پژوهش.. 7
تعاریف نظری
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش.. 10
انواع فرهنگ.. 11
کارکردهای فرهنگ.. 11
ویژگی های فرهنگ.. 12
تعریف فرهنگ سازمانی.. 13
ویژگی های فرهنگ سازمانی.. 15
ماهیت فرهنگ سازمانی.. 17
ریشه های فرهنگ سازمانی.. 18
انواع فرهنگ سازمانی.. 19
تقسیم بندی دیویس.. 20
فرهنگ غالب وغیر غالب.. 21
فرهنگ های ضعیف و قوی.. 22
تقسیم بندی هاروی و براوان.. 23
ویژگی های فرهنگ قوی و ضعیف.. 24
تعریف رضایت شغلی.. 27
عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 29
عوامل محیطی:.. 30
نظریه های رضایت شغلی.. 31
1- نظریه اختلاف:.. 31
3-نظریه محرومیت.. 32
3- نظریه روابط عمومی.. 32
پیامهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی.. 32
شیوه ابراز نارضایتی.. 36
نقش رضایت شغلی در عملکرد.. 38
نظام جبران خدمات.. 38
انداز گیری میزان رضایت شغلی.. 39
فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی.. 41
تحقیقات انجام یافته در داخل کشور.. 44
تحقیقات انجام یافته در خارج از کشور.. 47
فصل سوم
ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات.. 54
روش اجرای پژوهش.. 55
تجزیه وتحلیل امار توصیفی واستنباطی.. 55
تجزیه و تحلیل داده ها.. 55
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داه ها
بخش اول آمار توصیفی.. 57
بخش دوم : آمار استنباطی.. 61
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری.. 67
محدودیت های پژوهش.. 68
پیشنهادات.. 69
منابع.. 70