مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیمه
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیمه |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 32 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیمه
در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
آشنایی با صنعت بیمه
بیمه
هر لحظه خطرات بیشماری جان و مال بشر را تهدید میکند . با تدابیر پیشگیری کننده، میتوان مانع تحقق بعضی از این خطرها شد و یا آثار زیانبار آنرا تخفیف داد . مثلا احداث بزرگراهها تدبیری موثر برای کاهش تعداد تصادفات وسائل نقلیه بهشمار میرود. با وجود این مشاهده میکنیم که هر چند وقت یکبار حوادث دلخراشی اتفاق افتاده و خسارات بسیاری بهجای میگذارد. بنابراین علاوه بر پیشگیری باید برای جبران زیانهای ناشی از حوادث و تحمل خساراتی که بهرحال حاصل می شود، آماده شد.
صرف نظر از خسارات معدودی که قابل جبران نیست برای مقابله با خسارات مادی لازم است که بنیه مالی قابل ملاحظه ای در دسترس باشد . لکن این نکته را نباید از نظر دور داشت که خساراتی که احتمالا بهدنبال تحقق حوادث مختلف متوجه افراد میشود، ممکن است بسیار عظیم و انبوه باشد .در حالیکه امکانات مالی برای تحمل این خسارات کافی نبوده و بسیار اندک و از میزان معینی تجاوز نکند. لذا امید به اینکه هر کس برای مقابله با خسارات احتمالی ذخیره مالی کافی در اختیار داشته باشد امری محال است.
معهذا از آنجائیکه حوادث همزمان واقع نمیشود مجموع امکانات مالی که در اختیار افراد است برای جبران خسارات ناشی از حوادث واقعه کفایت میکند. بنابراین اگر هر فردی که در معرض خطر است وجهی ذخیره کند و مجموع ذخایر افراد در صندوقی متمرکز شود خسارات ناشی از خطرات تحقق یافته از محل موجودی این صندوق قابل جبران است .
با این مقدمه می توان گفت، همکاری و تبادل این افراد سیستمی بهوجود می آورد که قادر است خسارات وارد به افراد را هر قدر هم که سنگین باشد، جبران کند. این سیستم تعاونی که متکی به ذخیره های کوچک گروه کثیری از افراد است نام بیمه بخود گرفته است .
اهمیت بیمه در فعالیتهای اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و تمام کسانیکه با فعالیتهای اقتصادی در ارتباط می باشند به نقش مهم و حساس بیمه در رشد و توسعه این فعالیتها اذعان دارند . از طرف دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که رشد اقتصادی جامعه نیز میتواند عامل توسعه و پیشرفت صنعت بیمه محسوب شود.
در دنیای کنونی ادامه فعالیت و پیشرفت هر بنگاه اقتصادی که هسته اصلی اقتصاد یک کشور را تشکیل میدهد، در صورتی ممکن است که ریسکهایی را که این بنگاهها با آن مواجه هستند، شناسایی و به طریقی عواقب ناخوشایند آن جبران گردد . نقش بیمه در پخش کردن و کاستن این ناخوشایندیها است .
ضرورت وجود و گسترش بیمه با توجه به تنوع رو به تزاید و پیچیده تر شدن فعالیتهای اقتصادی معنا پیدا میکند
با توجه به ماهیت خطرها، روشهای مختلفی برای توزیع و کاستن خطرها وجود خواهد داشت . مهمترین و موثرترین آنها انتقال خطرها به بیمه گر است . نقش بیمه گر تشکیل اجتماع بزرگی از بیمه گذاران است که در معرض ریسک یگانه ای قرار دارند . لذا پوششهای بیمه ای سبب میشوند که خسارتهای وارد به بنگاههای اقتصادی موجب تعطیلی فعالیتها و سرمایه گذاریهای اقتصادی نشود . بعبارت دیگر لطمه های ناشی از حوادث نامطلوب ( اقتصادی، طبیعی و انسانی ) به حداقل تقلیل یابد .
بیمه در اقتصاد امروز جهان نقش بسیار حساسی را بازی میکند . دوام فعالیت مجموعه های بزرگ صنعتی را بیمه تضمین میکند . کشتی و هواپیماهای غول پیکر به اتکا بیمه به حرکت در می آید، فعالیتهای گسترده بازرگانی مسئولیتهای سنگین و نگران کننده به دنبال دارد . بیمه انواع مسئولیتها، آرام بخش بازرگانان و صاحبان صنایع و حرفه های مختلف است . گاهی تعهدات آنقدر عظیم است که نه یک بیمه گر بلکه گروهی از بیمه گران از کشورهای مختلف در دادن تضمین مشارکت میکنند و به این ترتیب بیمه امنیت ملی ایجاد میکند .
از ویژگیهای بارز صنعت بیمه در مقایسه با دیگر بخشهای تولیدی، اهمیت شبکه توزیع و فروش است بهگونه ای که در صنعت بیمه تولید با فروش عجین و تفکیک ناپذیر است .
در قرارداد بیمه، بیمه گذار پرداخت حق بیمه و بیمه گر جبران خسارات احتمالی ناشی از حوادث معین را بعهده میگیرد در واقع میتوان گفت که مجموع این قراردادها، بیمه گذاران متعدد را از طریق بیمه به یکدیگرمرتبط میسازد.
واضح است که حق بیمه پرداختی توسط یک بیمه گذار برای جبران خسارات احتمالی وارد به او کافی نیست و بیمه گر نیز با همه سرمایه اولیه خود قادر به جبران خسارت از محل منابع مالی خود نیست، بلکه این جمع حق بیمه های بیمه گذاران است که هر خسارت را قابل جبران می سازد.
نقش بیمه گر در صنعت بیمه این است که بین گروه بیمه گذاران که به فعالیتهای مختلف مشغول بوده و جان و مال هر یک از آنها بهنحوی در خطر است، رابطه تعاونی برقرار کند یعنی با متشکل کردن این افراد در سازمان بیمه و دریافت حق بیمه آنها را در قبال صدمات و زیانهای احتمالی مورد تامین قرار دهد .
انجام این حرفه، که به بیمه گری معروف است، در صورتی نتیجه مطلوب می آورد که از یک سری قواعد،اصول،نظامات و محاسبات متکی به آمار و احتمالات برخوردار بوده و قوانین و مقرراتی بر آن نظارت داشته باشد در غیر اینصورت از هدف اصلی خود خارج شده و بجای ایجاد تامین، دچار نابسامانی و آشفتگی خواهد شد .
منظور از اصول و قواعد بیمه کلیه قواعد و ضوابط فنی و حرفه ای و مقررات موضوعه در این حرفه است که با مسائل و موضوعات حقوقی آن زیر بنای صنعت بیمه را تشکیل میدهد. ...
...
11-1-2 پیشینه تحقیق
1-11-1-2 مروری بر تحقیقات گذشته خارجی
کرسنس و گرونینگن در پژوهشی به بررسی گروههای مختلفی از خریداران خدمات بیمه پرداختند در این پژوهش هر دو گروه مشتریان راضی و ناراضی دلیل عمده انتخاب خود را مزایا، منافع و نرخ بیمههای تکمیلی عنوان کردند. در این پژوهش که انتخاب خریداران بیمهنامهها از بین برندهای بیمهگر در حال رقابت مورد بررسی قرار گرفت عواملی چون رسیدگی به شکایات و اطلاعرسانی صادقانه از جمله مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب برندها بیان شوند.
مارکز و همکارانش در پژوهشی با عنوان «انتخاب برند در بازار بیمه» به این نتیجه رسیدند که پایین بودن نرخ فرانشیز شرکتهای بیمه، اطلاعرسانی صریح و شفاف در طرحهای بیمهای و اعطای یارانههای دولتی به نرخ حق بیمهها از جمله عوامل مؤثر بر انتخاب خریداران از بین برند شرکتهای بیمهای است
در پژوهش دیگری که آلیسونرین بر روی نحوه انتخاب مصرفکنندگان بیمههای سلامتی از بین شرکتهای بیمه صورت گرفت شهرت نام و نشان تجاری و نحوه اطلاعرسانی شرکتهای بیمه به عنوان مهمترین دلایل خرید اثرگذار بر انتخاب خریداران خدمات بیمه از بین بیمهگران معرفی شدند
در گزارشی که انتهای سال 2009 میلادی از سوی سازمان جهانی بیمه (WIR) منعکس شد اعلام گردید که در 5 سال گذشته شفافیت و صداقت در اطلاعرسانی و استفاده از تکنولوژیهای نو به همراه تبلیغات پیگیر بر روی رفتار خرید خریداران خدمات بیمه و انتخاب بیمهگر مؤثر برده است
لی و دیگران[1] (2000)، در مطالعه خود اثر مثبت تداعی برند، تصویر برند و برندآگاهی را بر ارزش ویژه برند نشان دادند. چن[2] (2001)، نشان داد که تعداد تداعیها با ارزش برند ارتباط دارد و هر چه تعداد تداعیها بیشتر باشد، برند بهتر در ذهن میماند. مایر[3] (2003)، در پژوهشی نشان داد که نام برند نسبت به سایر ویژگیهای ملموس و غیرملموس برند، اهمیت بیشتری در ترجیح مصرفکننده نسبت به برند دارد. در بسیاری از مدلهای ارزیابی، از پردات اضافه قیمت جهت اندازهگیری ارزش ویژه برند استفاده شده است. در این خصوص میتوان به پژوهشهای فرگوهر[4] (1989)، آکر[5] (1991) و هولدن[6] (1992) اشاره کرد (به نقل از بحرینیزاده، 1385، ص 11، 10 و12) ...
[1]- Lee et al.
[2]- Chen.
[3]- Mayer.
[4]- Farquhar.
[5]- Aaker.
[6]- Holden.
...