بررسی رابطه میزان خرافه گرایی در بین نسل قدیم و نسل جدید
پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی بررسی رابطه میزان خرافه گرایی در بین نسل قدیم و نسل جدید چکیده هدف از این پژوهش بررسی خرافه گرایی در بین نسل قدیم و جدید است که این تحقیق بصورت میدانی و توصیفی است جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه افراد زنان و مردانی که در دو بازه سنی 50 تا 70 سال برای نسل قدیم و 20 تا 30 سال برای نسل جدید س |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 83 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 66 |
پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی
بررسی رابطه میزان خرافه گرایی در بین نسل قدیم و نسل جدید
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی خرافه گرایی در بین نسل قدیم و جدید است که این تحقیق بصورت میدانی و توصیفی است . جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه افراد زنان و مردانی که در دو بازه سنی 50 تا 70 سال برای نسل قدیم و 20 تا 30 سال برای نسل جدید ساکن در شهرستان اردبیل بودند. کلیه آزمودنی های پژوهشی با پرسشنامه های محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند . دادههای جمع آوری شده با روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
بین خرافه گرایی در نسل قدیم و جدید تفاوت معناداری وجود دارد.بین خرافه گرایی در شهر و روستا تفاوت معناداری وجود دارد.بین خرافه گرایی در افراد مجرد و متاهل تفاوت.معناداری وجود دارد.سطح تحصیلات در افراد میزان خرافه گرایی در افراد به طور معناداری کاهش میابد .سطح اقتصادی در افراد میزان خرافه گرایی در افراد به طور معناداری افزایش میابد
مقدمه :
بحث خرافهگرایی و رمالمحوری و جنگیر سالاری این روزها در جامعه خبری ایرانی داغ است و پرطرفدار. زمزمههایی هم که درباره مشاهیر سیاست و ورزش به گوش میرسد بیش از پیش به این بحث داغ دامن میزند، از دستگیری جنگیرانی که با فلان مسئول و بهمان مربی رابطه داشتهاند تا آستین بالا زدن شخص بعضی از مشاهیر فوقالذکر برای آزمودن عرصه ماورائ الطبیعه و ارتباط با اجنه و ارواح خبیثه، همه و همه هیزم در آتش این تنور داغ ریخته است. دست و پنجه نرم کردن با ارواح و استفاده ابزاری از ایشان تنها منحصر به مشاهیر ایرانی نیست، اینروزها دیکتاتور لیبی هم دستی بر آتش جهان ارواح نهاده است و قرار شده است به زودی ارتشی از اجنه محترم را روانه دیار کفر کند تا دمار از روزگار کافران و متعدیان به بلاد اسلامی در بیاورند. از دنیای مشاهیر و بزرگان که بگذریم این نکته را باید قبول کنیم که خرافهپرستی در جامعه نیمه مدرن ایرانی، شدیدا رواج و نفوذ دارد. در واقع شاید وجود بعضی از اماکن خاص برای انجام بعضی از امور خاص برای بعضی از افراد خاص در گوشه و کنار شهرهای مختلف کشور (خصوصا تهران) در قرن دیجیتال و فناوری، کمی باور ناپذیر باشد، اما حقیقتی است غیر قابل انکار و حقیقت غیر قابل انکارتر اینکه رواج خرافه پرستی رابطه مستقیم دارد با توسعه فرهنگی و فکری یک جامعه و با بررسی وضعیت خرافهگرایی در جامعه ایرانی میتوان به راحتی پی برد که ما در کجای راه صعود و توسعه ایستادهایم. جمله بالا البته کمی نیاز به اصلاح دارد، بهتر است بگوییم طریقه ارضای میل به خرافهگرایی رابطه مستقیم دارد با توسعه و نه ذات خرافهگرایی. بشر ذاتا مایل است به فهم اسرار ناشناخته و فتح قلل ماوراء الطبیعه و اصولا فلسفه پیدایش خرافه از همین تمایل سرچشمه میگیرد، اما خرافه و جنگیری و رمالی اولین و نازلترین مرتبه پاسخ به این نیاز طبیعی است، همانطور که تمامی شئون اجتماعی زندگی بشر رشد کرده است و توسعه یافته است، طریقه پاسخگویی به خواستهای طبیعی او هم از این قاعده مستثنی نبوده است. امروز دیگر بساط فالگیرها و رمالها در جوامع توسعه یافته برچیده شده است، چرا که رمال کارش به واقعیت رساندن رویا و انجام کارهایی است که از عهده انسان عادی خارج است، او این کار را به ابلهانهترین و توهینآمیزترین شیوه انجام میدهد، این درست که یک لنگه کفش در بیابیان غنیمت است اما جادوی سینما دیگر مشکل کمبود کفش را برطرف کرده است. تئاتر و پس از آن سینما آمدند تا بساط فالگیرها را جمع کنند، آمدند تا به شیوهای بسیار ماهرانهتر رویاها و افسانهها را بدل به واقعیت کنند و پرده از اسرار غریبه عالم بردارند. امروز سینما در جوامع توسعه یافته کار همان جن گیرها و ساحرگان دنیای باستان را انجام میدهد و آن ارضای حس سترخواهی انسان است و اگر در جامعه ایرانی، مردم ناچار به بهرهگیری از منابع فاسد و نخنما جهت ارضای این حسشان میشوند، به دلیل عدم وجود یک ساختار هنری قوی وبومی است و همین رنگ زرد رخسار خرافه گرای جامعه ایرانی خبر از سر درون سینمای ضعیف، بیهویت، قاصر والکن ایرانی میدهد. علت دیگری که در زمینه خرافهگرایی جامعه ایرانی میتوان از آن یاد کرد، برزخ فرهنگی است که انسان ایرانی در آن گیر افتاده است. جامعه ایرانی، یک جامعه قبیلهای، عشیرهای و روستایی است که در شهر رحل اقامت افکنده است، هیچ چیز انسان ایرانی به شهر و مدرنیته نمیخورد اما او در شهر و در مرکز شلیکهای مدرنیزم زندگی میکند. شهرنشینی به عنوان یک پدیده وارداتی، بسیار عجول و کمطاقت بود برای جایگیری در بستر انسان ایرانی و همین عجله او، انسانی دو بخشی ساخت که هم از مواهب شهرنشینی و تجدد برخوردار است و ممتنع و هم قادر به کنار نهادن انگارههای باستانی، متحجر و واپسگرای خود نیست و شهری که این انسان ایرانی برای خود میسازد، شهری است دوگانه که تکلیفش به خودش هم روشن نیست، در کنار سینما بساط رمالی پخن میشود و در کنار استادیوم ورزشی دکان فروش آویز و بازوبند و چشمزخم و هر دو سو هم مخاطبان مشترک و همگن خود را دارند بدون اینکه مخل کار یکدیگر باشند واین از عجایبی است که شاید فقط در کشوری مانند ایران بشود آن را دید، نهادهای آوانگارد و تجددخواه در همزیستی کاملا مسالمتآمیزی با نهادهای سنتی و واپسگرا به سر میبرند. اما عاملی سومی که جامعه ایرانی را به سوی خرافهگرایی سوق میدهد عدم امکان اعمال قدرت اجتماعی و به تبع آن سرخوردگی جمعی است. تسلط بر جهان ماوراء مصداق بارز قدرت و فرد مسلط نمونه کامل یک انسان قدرتمند است، هنگامی که جامعه رو به خمودگی و ضعف گام بردارد، مردم ناگزیرند که از سرچشمههای گلآلود به قدرتورزی بپردازند و چه سرچشمهای وسوسه برانگیزتر از در اختیار داشتن عالم غیب؟ به اینترتیب جامعهای که از عوامل فوق مبرا باشد یعنی نه هنر الکن داشته باشد و نه دوگانگی بافتهای داخلی و نه ناتوانی در اعمال قدرت جمعی خصوصا در عرصه جهانی هیچ دلیلی ندارد که رو به جنگیر و رمال بیاورد، کما اینکه در جوامع توسعه یافته هیچگاه این اتفاق نمیافتد، چه برسد به اینکه این مسائل پوچ و احمقانه به سطوع بالای حکومتی هم رسوخ کند و بخشی از انرژی حاکمیت را به پاسخگویی به این مباحث اختصاص دهد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه :.. 9
بیان مسئله :.. 13
اهمیت تحقیق :.. 16
اهداف پژوهش :.. 18
فرضیه های تحقیق :.. 19
تعارف و مفاهیم :.. 20
تعریف خرافه :.. 22
2- الگوهای سه گانه برای تعریف خرافه.. 23
مدل نگرشی مبتنی بر دین و گزاره های دینی.. 24
مقدمه:.. 43
جامعه آماری :.. 43
نمونه و روش نمونه گیری :.. 44
ابزار تحقیق :.. 44
شیوه جمع آوری داده ها :.. 44
امار توصیفی :.. 47
بخش دوم آمار استنباطی :.. 53
نتیجه گیری:.. 62
نتایج به دست آمده مربوط به آمار استنباطی.. 63
پیشنهادات.. 64
فهرست منابع.. 67