تحقیق مدیریت استراتژیک
تحقیق مدیریت استراتژیک |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
فهرست مطالب صفحه
مقدمه ............................................................1
فصل 1- مفاهیم اساسی مدیریت استراتژیک
1-1- استراتژی چیست ؟ .....................................1
2-1- مروری بر مفاهیم نظری تفکر استراتژیک ..............2
3-1 – مدیریت استراتژیک ........................................3
4-1- الگوی اصلی مدیریت استراتژیک .......................4
5-1- تدوین استراتژی ............................................5
6-1- انواع استراتژی...............................................5
7-1- استراتژی های اصلی در مدیریت استراتژیک ...6
فصل دوم : نقش مدیران در اتخاذ تصمیم های استراتژیک بهتر
2-2 تصمیم گیری استراتژیک ..................................9
3-2 – ویژگیهای تصمیمهای استراتژیک ..................9
4-2- سبک های تصمیم گیری استراتژیک مینتز برگ .......10
5-2-نقش هیئت مدیره در مدیریت استراتژیک ...............10
6-2روند مشارکت هیئت مدیره در فرآیند مدیریت استراتژیک ..11
فصل سوم : بررسی محیطی و تجزیه و تحلیل صنعت
1-3- بررسی محیطی...........................................12
2-3- متغیرهای قابل بررسی در محیط خارجی ..........13
3-3- تجزیه و تحلیل صنعت ، تجزیه و تحلیل وظیفه ای .....14
4-3- نگرش مایکل پورتر به تجزیه و تحلیل صنعت .............15
5-3- تهدید تازه واردها یا رقبای بالقوه ...................16
6-3- رقابت میان شرکتهای موجود ............................16
7-3- تهدیدهای محصولات جایگزین ........................17
8-3- قدرت چانه زنی خریداران .........................17
9-3- قدرت چانه زنی عرضه کنندگان ...............18
10-3- قدرت دیگر گروههای ذینفع .......................19
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل موقعیت و استراتژی کسب و کار
1-4- تجزیه و تحلیل موقعیت ( SWOT ) ....................19
2-4- استراتژی کسب و کار .............................20
3-4- استراتژی رقابتی .................................21
4-4- خطرات همراه استراتژی های رقابتی ...........21
5-4- مسائل استراتژی رقابتی .......................22
فصل پنجم : اجرای استراتژی ، سازماندهی برای اقدام
1-5- اجرای استراتژی ..................................22
2-5- جریان استراتژی .................................23
3-5- روش طراحی برنامه ها ، بودجه ها و رویه ها
4-5- طراحی برنامه ها ................................24
5-5- طراحی بودجه ها ............................24
6-5- طراحی رویه های جدید ...................24
فصل ششم : اجرای استراتژی ، جذب نیرو و رهبری
1-6- جذب نیرو ............................................25
2-6- تأثیر استراتژی بر فرآیند جذب نیرو ...........25
3-6- مشکلات استراتژی کاهش .....................25
4-6- رهبری ............................................26
منابع و مأخذ ...........................................27
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
مقدمه
سازمان ها « در معنای وسیع کلمه » رکن اصلی اجتماع کنونی اند و مدیریت ، مهمترین عامل در هیأت ، رشد و بالندگی و یا مرگ سازمانهاست . مدیر ، روند حرکت از ( وضع موجود ) به سوی ( حقیقت مطلوب )را هدایت می کند و در هر لحظه ، برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست . گذشته با تمام اهمیت و اندوختنی هایش و با تمام تأثیری که می تواند بر آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمی تواند آن را دیگر بار و به گونه ای متفاوت بیافریند . ولی آینده در راه است و قسمت مهمی از آن چه (امروز) می گذرد مربوط است . لذا امر ( مدیریت ) مهمترین مقوله ای است که باید برای رشد و تعالی فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی جامعه مورد توجه قرار گیرد .
...
4-3 نگرش مایکل پورتر به تجزیه و تحلیل صنعت
مایکل پورتر به عنوان یک صاحبنظر در استراتژی رقابتی ، معتقد است که یک شرکت بیشتر نگران افزایش دامنه رقابت درون صنعت است که در آن فعالیت می کند . پورتر می گوید : ( مجموع توان و قدرت این نیروها یا عوامل ، پتانسیل سودآوری صنعت را تعیین می کند در حالی که پتانسیل سودآوری با معیار بازگشت سرمایه در بلند مدت سنجیده می شود ) . هر قدر که قدرت این نیروها بیشتر باشد شرکتهای کمتری می توانند قیمت محصولات خود را افزایش بدهند و سود بیشتری کسب کنند . یک شرکت ضمن این که باید با دقت صنعتی را که در آن فعالیت می کند بررسی و پویش نماید ، باید همچنین اهمیت و نقش هر یک از شش عامل زیر را در موفقیت خود ارزیابی کند : تهدید تازه واردها ، رقابت میان شرکت های موجود ، تهدید کالاها و خدمات جایگزین ، قدرت چانه زنی خریداران ، قدرت چانه زنی عرضه کنندگان و قدرت نسبی دیگر گروههای ذینفع ....
...