مقاله بررسی کاربرد TQM و تأثیرات آن در کشورهای مختلف
مقاله بررسی کاربرد TQM و تأثیرات آن در کشورهای مختلف ـ ژاپن آمریکا تایوان ایران |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 22 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
مقاله بررسی کاربرد TQM و تأثیرات آن در کشورهای مختلف
بخشهایی از متن:
چکیده :
در سالهای اخیر توجه دولتها به ارائه
خدمات با کیفیت به مردم بیش از گذشته نمایان شده است و در رابطه دولتها و
ملتها تعریفی جدید نضج گرفته که دولتها برای بهبود کیفیت خدمات عمومی ،باید
در برابر تحقق اهداف خود پاسخگو وخدمتگزار مردم باشند چرا که ملتها هستند
با پرداخت مالیات و عوارض، بودجه وغیره حمایت مالی دولتها را فراهم می
آورند درواقع رابطه بایستی بصورت یک بده بستان یا مبادله تعریف شود در
این مقاله تلاش براین است با توجه به اصول اولیه بنیانگذاران TQM به طور
موردی و کلی کاربرد TQM و تأثیرات آنرا در کشورهای مختلف بررسی نموده و
شاخصهای خاصی از TQM را درسازمانهای خاصی ار این کشورها مورد مطالعه و
تطبیق قرار دداده و نتایجی درمورد اثر بخشی کار برد TQMبیان می شود .
واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت فراگیر (TQM )، شاخصهای TQM، کاربردTQM، بومی کردن، سهم بازار ،چرخه دمنیگ ، کیفیت
مقدمه :
تاریخچه و اصول TQM :
درسال1924
شوهارت مطا لعه کنترل کیفیت آماری SQCرا آغاز نمود در سال 1950دکتر
دمینگ با آشنایی با روش SQC مهندسان ومدیران ارشد اجرایی سازمانهای
بزرگ ژاپنی را آموزش داد. در سال 1960اولین دوایر کنترل کیفیت به منظور
بهبود کیفیت ایجاد شدند دردهه 1980مفهوم TQM منتشر شد سرانجام در دهه
1990ISO9000وQS9000بعنوان مدل جهانی و استانداردجهانی برای سیستم کیفیت
شناخته شدند.
مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) ابتدا در عملیات تولید تکراری
بکار گرفته شد. مشکلات زیادی در توسعه و تسری این مفاهیم و ابزار به دیگر
اهداف داشت بعضی از سئوالات که آیا کیفیت در تمام کارهای تجاری (کسب و پیشه
)که خروجی های آنها اطلاعات و خدمات حرفه ای است بجای تولید ملموس قابلیت
کاربرد دارد و براساس اصول شناخته شده دکتر دیمینگ که (یعنی تمرکز به کنترل
کیفیت آماری) یک فرضیه و متدولوژی ساخته و آزمایش شده است و این اصول بشرح
زیر دارای سه اصل اساسی است.
...
بررسی TQM در ژاپن:
در
دهه های 1960-1950 کالاهای ژاپنی با کیفیت پایین و قیمت ارزان معروف بودند
ولی در دهه 1970 و بعد ازآن کالاهای این کشور به داشتن کیفیت بالا و قیمت
متعادل مشهور شدند در نتیجه این تغییرات میزان صادرات ژاپن افزایش یافت و
موجب کسری تراز بعضی از کشورهای دنیا در مقابل ژاپن شد این نتیجه انقلاب
کیفیت در صنایع ژاپن بود.
دو عامل در این انقلاب کیفیت قابل بررسی است:
1-عوامل موفقیت ژاپن
2-نسخه کنترل کیفیت فراگیر ژاپنی
عوامل موفقیت ژاپن
الف) طبق تحقیقات و پژوهشهای که توسط اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی
انجام شده و اعلام گردید که عامل اصلی این تغییرات و تحولات عظیم اقتصادی
در ژاپن موفقیت آنها فعالیتهای فراگیر کنترل کیفیت صنایع کوچک و بزرگ بوده
است.
ب) پس از عنوان نظر دمینگ در ژاپن و پذیرفته شدن آن توسط صنایع
ژاپن این سیستم(TQM )که توسط دمینگ ارائه می گردد توسط دانشمندانی همچون
جوران و ایشی کاوا بررسی شد. این نظام با نظام اجتماعیوفرهنگی و مشخصه های
ملی و استانداردهای آموزشی ژاپن از طریق آزمون و خطا عجین شده است .
در ابتدا مشخصه های فعالیتی کنتر ل کیفیت در ژاپن را بررسی می کنیم
کنترل کیفیت فراگیر در سازمان
1-فعالیتهای کنترل کیفیت توسط تمامی کارکنان سازمان و در همه فعالیتهای سازمان اجرا می شود
2-آموزشهای دمینگ: دمینگ به ژاپنی ها این درس را داد که این فعالیتها
همگانی و فراگیر باید درتمام سطوح سازمان و بخشها انجام گیرد ژاپنی ها بر
مبنای آموزشهای دمینگ با توجه به ویژگیهای اجتماعیو فرهنگی وملی خویش،
روشهای مشارکت همگانی را ابداع کردند و در پیاده کردن آن در صنایع تولیدی
موفق بودند این موفقیت به دو عامل بستگی داشت
الف) این مشارکت تحت الگوی چرخه دمینگ PDCA بخشهای مختلف مدیریتی برای صنایع تولیدی نشان داده شده است
ژاپنی ها چرخه دمینگ را یاد گرفته اند وموفق شدند در اثر مشارکت گروهی
فعال چرخه دمینگ را به خوبی در صنایع خود به گردش در آوردند از این طریق
مسیر پیشرفت و توسعه را عینیت بخشیدند . هر یک از گامهای پیشرفت، در دنیا
نشان می دهند که ژاپنی ها در نهادینه کردن چرخه دمینگ مطابق سلیقه های ملی و
ساختارهای فرهنگی واجتماعی خود موفق بوده اند.