سمینار برق بررسی روشهای کنترل پدیده سرج در کمپرسورها
سمینار برق بررسی روشهای کنترل پدیده سرج در کمپرسورها |
![]() |
دسته بندی | سمینار برق |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 2172 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 122 |
سمینار برق بررسی روشهای کنترل پدیده سرج در کمپرسورها
لطفا از این پروژه در راستای تکمیل تحقیقات خود و در صورت کپی برداری با ذکر منبع استفاده نمایید.
چکیده:
ناپایداری
های آئرودینامیکی فلو می توانند کمپرسور را بطور جدی آسیب رسانند و ناحیه
عملکرد سیستم را محدود نمایند بنابراین بایستی برای اجتناب از آنها چاره ای
اندیشید. ناپایداری سرج عبارتست از نوسانات یکبعدی که منجر به افـزایش
فـشار و فلـوی جرمـی کمپرسـور مـی گردد.سرج ناحیه کاری سیستم را به شدت تحت
تاثیر قرار داده و راندمان آن را کاهش می دهد و نهایتـا منجر به آسیب جدی
کل سیستم می گردد. این پدیده در نرخ های فلوی جرمـی کـم کمپرسـور رخ مـی
دهد و نتیجه آن ایجاد نوسانات با دامنه بزرگ در فشار و نرخ فلوی جرمی خروجی
از کمپرسور است. تاکنون کارهای زیادی برای حذف مشکل سرج انجام شده است و
بیشتر این کارها بر اساس کـار گرایتـزر (1976) و موره (1986) می باشند.
زیرا این افراد اولین کسانی بودند که مدلهای دینامیکی را برای آنـالیز و
طراحی سیستمهای کنترل جهت سیستمهای فـشرده سـازی و پایدارسـازی آنهـا ،
پیـشنهاد نمودنـد و مدلهای ارائه شده توسط آنها بطور گسترده ای مورد
استفاده و بهـره بـرداری سـایر محققـین ایـن زمینـه کاری قرار گرفته است.
در این مجموعه هدف ما بررسی مدلهای مختلف و همچنین کنترلرهای بکار رفتـه
جهت کنترل پدیده های ناپایداری فلو در کمپرسورها می باشد.
مقدمه:
کمپرسورها
به دلیل کاربرد گسترده ای که در صنایع مختلف برای فشرده سازی و انتقال
گازها دارند از اهمیت ویژه ای بر خوردارند. پدیده سرج که یک ناپایداری فلو
در کمپرسورها به حساب می آید، ناحیـه عملکرد سیستم فشرده سازی را محدود می
نماید و مانع از دستیابی به حـداکثر رانـدمان کمپرسـور مـی شود. لذا کنترل
این پدیده از مدتها قبل در کـانون توجـه محققـان قـرار گرفتـه اسـت .
تـاکنون روشـهای مختلفی جهت کنترل این ناپایداری در کمپرسورهای محوری و
گریز از مرکز پیـشنهاد گردیـ ده اسـت. بـا توجه به کاربرد کمپرسورهای محوری
در موتورهای جت و هواپیما، بیشتر کارهـا در زمینـه کنتـرل سـرج مربوط به
کمپرسورهای محوری می باشد، در این مجموعه ما روشهای نوین کنترل سرج در
کمپرسورهای محوری و سانتریفیوژ را که مبتنی بر کنترل فعال می باشند بررسی
می نماییم.