دانلود مقاله طراحی صفحات وب

مقاله طراحی صفحات وب

مقاله طراحی صفحات وب

دانلود مقاله طراحی صفحات وب

مقاله طراحی صفحات وب
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

مقاله طراحی صفحات وب

فهرست:

مقدمه

فرآیند برنامه ریزی استراتژیک

خط مشی وب سایت

اداره وب سایت

طراحی

معماری اطلاعات

محتوا

فراپیوندها

نگهداری و روزآمدی

ارزیابی

 نتیجه گیری

................................................................

بخشهایی از متن:


مقدمه

موضوع طراحی صفحات وب را با یک نمونه پی می گیریم.از آنجائیکه متن این مقاله برای آموزش طراحی یک صفحة وب کامل است از این رو ما این مبحث را با اصول طراحی وب سایت برای یک کتابخانه بطور نمونه شروع می کنیم.

در جهان امروز و در عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات ، باید بپذیریم که هر سازمان و مؤسسه ای نیاز به وب سایت[1] دارد . کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند . اغلب کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی از اواسط دهه 90 به ایجاد وب سایت و ارائه خدمات از این طریق پرداخته اند ( ریان ،2003 ،207 ) . وب سایت هر کتابخانه از یک سو پنجره ای به آن کتابخانه و از سوی دیگر ، راهنمای کاربران در اینترنت می باشد . در واقع کتابخانه ها علاوه بر ارتباط و بهره گیری از امکانات اینترنت ، می توانند از این طریق به معرفی خود و ارائه خدمات بپردازند . 

 اما ایجاد وب سایت برای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ، نیاز به سرمایه گذاری گسترده در بودجه ، زمان و بخصوص در بخش نیروی انسانی دارد  . کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی چالش های ایجاد و مدیریت وب سایت را پذیرفته اند و از برنامه ریزی استراتژیک به عنوان ابزاری سودمند برای مدیریت وب سایت کتابخانه ها بهره می برند .

...

 

طراحی

 اولین قدم در ایجاد و نگهداری یک وب سایت عالی ، طراحی عالی است . پس  نکات زیر را برای   طراحی صفحات وب سایت کتابخانه در نظر بگیرید :
   -     یک استاندارد برای طراحی صفحات سایت در نظر بگیرید ؛ به طوری که همه صفحات از یک طرح و سبک ثابت پیروی کنند و هر صفحه به عنوان بخشی از سایت کتابخانه ، به راحتی قابل شناسایی باشد و هر صفحه دارای نام و آرم کتابخانه در اندازه کوچک باشد .

   -     خود را به جای کاربران سایت قرار دهید و آنچه را که اغلب کاربران می خواهند از طریق سایت کتابخانه به دست آورند را فراهم کنید .
   -     همه اطلاعات را توسط عبارات مختصر در صفحه خانگی[18] کتابخانه قراردهید و توسط فراپیوندها کاربران را به اطلاعات مفصل در سایر صفحات سایت هدایت نمایید و سعی کنید که صفحه خانگی سایت درست در یک صفحه ویندوز قرار بگیرد ؛ زیرا بزرگتر بودن آن ممکن است باعث شود که بعضی از اطلاعات در اولین برخورد از نظر کاربران دور بماند . تحقیقات نشان داده که کاربران اینترنت حداکثر 90 ثانیه برای مشاهده یک صفحه وقت می گذارند و اغلب به ادامه صفحه توجه نمی کنند و می خواهند اطلاعات مورد نیازشان را به سرعت و در کمترین زمان به دست آورند.
-    در همه صفحات سایت ، علائم راهنما  را در بالا یا سمت چپ صفحه قرار دهید و فهرست مندرجات کل سایت را در همه صفحات قرار دهید . به این ترتیب امکان ارتباط سریع بین صفحات به وجود می آید و کاربران به آسانی می توانند در سرتاسر سایت حرکت کنند .

   -     از به کار بردن تصاویر متحرک ، غیرضروری و بزرگ در طراحی صفحات خودداری کنید ؛ زیرا این تصاویر کاربران را گیج می کند . در مقابل از تصاویر دیجیتالی کوچک ( حد اکثر 35 کیلوبایت ) استفاده کنید .

   -     صفحات سایت را بیشتر شبیه صفحات کتاب طراحی کنید تا به آسانی قابل خواندن باشد و از قرار دادن اطلاعات زیادی در یک صفحه خودداری کنید . صفحات را با زمینه سفید و حروف سیاه یا با رنگهای مغایر با هم طراحی کنید . به اندازه متناسب حروف نیز توجه کنید .

 

 

دانلود مقاله طراحی صفحات وب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.