دانلود مقاله مهارت گوش دادن

مقاله مهارت گوش دادن

مقاله مهارت گوش دادن

دانلود مقاله مهارت گوش دادن

مقاله مهارت گوش دادن
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

مقاله مهارت گوش دادن

اهمیت گوش دادن

گوش دادن مهارتی است اساسی که ما هر روز از آن استفاده می کنیم . موفقیت تحصیلی ، شغلی وخوشحالی  های شما ، اغلب به مهارت شما در خوب گوش دادن وابسته می باشد .

شما به عنوان یک شخص تحصیل کرده باید تلاش کنید شنوده خوبی باشید . بنابراین باید برای آگاهی از فرایند گوش دادن موثر به این نکات توجه کنید  برای اینکه شنوده خوبی باشید چه باید کنید چگونه روش گوش دادن خود را ارزیابی کنید، چگونه در جهت اصلاح نقاط ضعف خود هم زمان با حفظ و تقویت نقاط قوت خود عمل کنید .

فرایند گوش دادن

بسیاری گمان می کنند که شنیدن و گوش دادن هر دو مانند هم هستند . در حالی که این گونه نیست . شنیدن عملی زیستی است که شامل دریافت یک پیام از طریق کانال های حسی است . شنیدن تنهابخشی از فرایند گوش دادن است و گوش دادن فرایندی است شامل دریافت ، درک ، توجه ، معنا گذاری و پاسخگویی توسط شنوده به پیام ارائه شده .

دریافت

اولین قدم در فرایند گوش دادن ، دریافت یک محرک یا پیام است که شامل پیام شنوایی و پیام بینایی می شود . فرایند گوش دادن مجموعه ای پیچیده از تاتثیر و تاثرات  فیزیکی بین گوش و مغز است . بنابراین ، مراقب دقیق از گوش ها ضروری است زیرا هر چه قابلیت جذب صدا توسط گوش و حس شنوایی بالاتر باشد توانایی گوش دادن نیز بالاتر خواهد بود .

...

گوش دادن برای درمان

گوش دادن برای درمان برای روان شناسان ، مددکاران ، گفتاردرمان ها و مشاوران حتئز اهمیت است در این نوع گوش دادن ، شنونده باید بداند که چه موقع سوال کند ، چه موقع بحث راداغ کند و چه موقع ( در صورت لزوم و فایده ) نصیحت کند .

گوش دادن منتقدانه

گوش دادن منتقدان بر ادراک شنونده که چگونه پیام را درک و آن را ارزیابی می کند ، متمرکز است یک شنونده منتقد نکات مثبت و منفی یک پیام را ارزیابی می کند و بعد تصمیم می گیرد که آنها را بپذیرد یا رد کند . شناخت راه های تشویق و همچنین آشنایی با فرایند منطق و استدلال شنونده منتقد را قادر می سازد که در مورد ویژگی های مثبت پیام های پیام هایی که دریافت می کند قضاوت کند در زمان قضاوت باید به موارد زیر توجه کند :

1- شخصیت گوینده

2- داده ها و بحث های گوینده

3- جاذبه های انگیزشی گوینده

4- تصورات گوینده

5- آنچه گفته نشده است .

گوش دادن به قصد لذت بردن

گوش دادن برای لذت بردن وقتی روی می دهد که شخص ازشنیدن یک پیام لذت می برد (مثللاً هنگامی که به حرف های خنده دار ، کمدین ها و ... ) گوی مسی دهد لذت مبردن موضوعی کاملاً فردی است

دانلود مقاله مهارت گوش دادن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.