فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمات
1_1 مقدمه
.............................................................................................................................................................................
5
1_2 انرژی
.................................................................................................................................................................................
5
1_3 قانون اول ترمودینامیک
.................................................................................................................................................
6
1_4 قانون دوم ترمودینامیک
.................................................................................................................................................
6
فصل دوم: انواع موتورها
2_1 تاریخچه توربو جت
..........................................................................................................................................................
8
2_2 تعریف جت
........................................................................................................................................................................
9
2_3 انواع موتور پیشرانش
......................................................................................................................................................
9
2_4 توربو جت
.........................................................................................................................................................................
10
2_5 توربو فن
.........................................................................................................................................................................
10
2_6 توربو پراپ
........................................................................................................................................................................
12
2_7 موتورهای پالس جت
.....................................................................................................................................................
13
2_8 موتورهای رم جت
..........................................................................................................................................................
13
2_9 موتورهای توربو رم جت
..............................................................................................................................................
14
2_10 موتورهای اسکرم جت
................................................................................................................................................
15
2_11 موتورهای توربو شفت
................................................................................................................................................
17
فصل سوم: اجزای سیکل و آنالیز ترمودینامیکی آنها
3_1 ورودی (مدخل)
.............................................................................................................................................................
18
3_2 کمپرسور
........................................................................................................................................................................
18
3_3 محفظه احتراق
..............................................................................................................................................................
20
3_4 توربین
.............................................................................................................................................................................
20
3_5 نازل خروجی
................................................................................................................................................................
21
3_6 آنالیز نقطه به نقطه سیکل
.........................................................................................................................................
22
فصل چهارم:نتایج و نتیجه گیری
4_1 مقدمه ای بر نرم افزار
..................................................................................................................................................
23
4_2 نتایج حاصل شده از نرم افزار به همراه نمودارهای
مربوطه
..............................................................................
23
4_3 نتیجه گیری
...................................................................................................................................................................
28
منابع و مآخذ .................................................................................................................................................................
29
فهرست شکل ها
شکل 2_1 فرانک ویتل در حال آزمایش اولین موتور جت در سال 1937 ................................................................. 9
شکل 2_2 توربو جت
..............................................................................................................................................................
10
شکل 2_3 توربو فن
................................................................................................................................................................
11
شکل 2_4 موتور توربو پاپ
...................................................................................................................................................
12
شکل 2_5 موتور پالس جت
..................................................................................................................................................
13
شکل 2_6 موتور رم جت
.......................................................................................................................................................
14
شکل 2_7 موتور توربو رم جت
............................................................................................................................................
15
شکل 2_8 هواپیمای ایکس 43
...........................................................................................................................................
16
شکل 2_9 موتور اسکرم جت
................................................................................................................................................
16
شکل 2_10 موتور توربو شفت
.............................................................................................................................................
17
شکل 3_1 کمپرسور گریز از مرکز با جریان شعاعی
.......................................................................................................
19
شکل 3_2 کمپرسور دوار با جریان محوری
......................................................................................................................
20
شکل 3_3 سیکل مورد نظر برای تحلیل
...........................................................................................................................
22
شکل 3_4 نمودار دما_ آنتروپی سیکل
...............................................................................................................................
22
شکل 4_1 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب دمای اولیه
....................................................................................
24
شکل 4_2 نمودار تغییرات راندمان بر حسب دمای اولیه
...............................................................................................
24
شکل 4_3 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب فشار اولیه
.....................................................................................
25
شکل 4_4 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب سرعت اولیه
.................................................................................
25
شکل 4_5 نمودار تغییرات راندمان بر حسب سرعت اولیه
............................................................................................
26
شکل 4_6 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب فشار محفظه احتراق .................................................................. 26
شکل 4_7 نمودار تغییرات راندمان بر حسب فشار نقطه 2
...........................................................................................
27
شکل 4_8 نمودار نیروی تراست بر حسب دمای نقطه 3
..............................................................................................
27
شکل 4_9 نمودار راندمان بر حسب دمای محفظه احتراق
...........................................................................................
28
فهرست جداول
جدول 4_1 داده های عددی
................................................................................................................................................
23
فصل اول
1_1 مقدمه
بیشتر هواپیماهای مدرن امروزی جهت تولید نیروی تراست( نیروی جلوبرنده) لازم برای حرکت، از موتورهای توربین گازی استفاده میکنند.
اصطلاح توربین گازی به عنوان یک واژه ی عمومی برای انواع موتورهای
توربینی مورد استفاده قرار میگیرد و در محدوده ی موتورهای جت شامل:
توربوجت، توربوفن، توربوپراپ، توربوشفت و کلیه موتورهای توربینی که با
مکانیزم جت کار میکنند میشود. از سایر سیستم های پیشرانشی که با شتاب سیال،
تراست تولید میکنند ولی توربینی نیستند میتوان به: رمجت، اسکرمجت، پالس
جت، پرشرجت، واترجت و موتورهای راکتی اشاره کرد که هر کدام با مکانیزم و
اصولی جدا کار میکنند و ساختمانی متفاوت از یکدیگر دارند.
موتورهای توربینی گونه های مختلفی دارند و با وجود اینکه هر یک از آنها
متفاوت از دیگری است اما دارای قسمتهای مشترکی هستند. همه ی موتورهای
توربینی دارای یک مجرای ورود هوا، یک کمپرسور یا متراکم کننده، یک بخش
احتراق، یک توربین و یک مجرای خروجی هستند. همه ی این موتورها با یک اصول
اساسی کار میکنند ولی هر کدام از آنها دارای مزایا و اشکالات مجزایی هستند.
همه موتورهای توربینی جت با این قاعده کار میکنند :هوا به داخل لوله
مانندی کشیده و فشرده شده، با سوخت مخلوط و سوخته شده با سرعت بالایی خارج
میشود.