پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن
پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 420 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 129 |
پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن
چکیده
در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی رو برو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه اند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری صورت می گیرد که سازمانها از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار استفاده می کنند. دانش و سرمایه فکری بعنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتی سازمانها تشخیص داده شده است و لذا در جهان دانش محور کنونی قابلیتهای سازمانی بر اساس دانش و سرمایه فکری بوده است و مدیران بایستی درک کنند که چه قابلیتهایی برای حفظ مزیت رقابتی شدن لازم است.
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن بوده است که بدین منظور 292 نفر از کارکنان، مدیران و معاونین ادارات مرکزی بانک مسکن شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای برگرفته از مقاله ماریلینا و ماتیو (2011) پاسخ گفتند. در پایان نتایج به دست آمده از پرسشنامههای تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی دو متغیره مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که سرمایه فکری بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن شهر تهران تأثیر معنی داری (P<0/01) دارند.
کلید واژه ها: سرمایه فکری، رضایت شغلی، حفظ منابع انسانی، بانک مسکن شهر تهران
مقدمه
در عصر فرا رقابتی، سازمانها در محیطی قرار دارند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه می باشند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری صورت می گیرد که سازمانها از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار استفاده می کنند. دانش و سرمایه فکری بعنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتی سازمانها تشخیص داده شده است(بارنی۱۹۹۱،دارکر ۱۹۸۸،گرانت۱۹۹۱). از طرفی دیگر هر سازمانی با نیروی انسانی ایجاد و بدون آن قادر به ادامه حیات نخواهد بود. بنابراین شناخت نیازها، انگیزهها، تمایلات، عوامل رضایت و عدم رضایت کارمندان به عنوان یکی از مزیت های رقابتی سازمان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سیاستهای صحیح، راهبردهای مناسب و برنامههای مؤثر ضروری میباشد.
بخشی از متن
سرمایه فکری:
تاکنون از سرمایه فکری تعاریف متنوعی ارائه شده است. در سال های اخیر افراد و گروههای زیادی از رشته های گوناگون سعی کرده اند تا تعریفی استاندارد از سرمایه فکری که مورد توافق همه باشد را ارائه دهند(نظری و هرمانس ، ۲۰۰۷: ۵۹۶). نکته ای که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد اینست که پیشگامان تحقیق و عمل در زمینه سرمایه فکری عبارتند از: سویبی، استوارت، ادوینسون و مالون، سالیوان، بروکینگ و رز(آرناس و لاواندروس ، ۲۰۰۸: ۷۸).
رز و دیگران، ادوینسون و مالون بیان داشته اند که بین ارزش بازاری شرکت و ارزش دفتری آن تفاوت وجود دارد، که این چیزی بیش از یک ارزش پنهان نیست، آنها بیان داشته اند که این ارزش پنهان می تواند به مفهوم دارایی های ناملموس شرکت تجزیه و تحلیل شود، و نام سرمایه فکری را بر آن اطلاق کردند(سولر و همکاران ، ۲۰۰۷: ۴۷۲). رز مسلم می پندارد که مفهوم سرمایه فکری فقط درک و تشخیص محض یا توضیح ارزش ضمنی یک سازمان نیست، بلکه هدف آن همچنین جابجا کردن نتایج تشخیص یا توضیح ارزش ضمنی سازمان به ارزش های جدید است(چو و دیگران ، ۲۰۰۶: ۸۸۸).
رضایت شغلی:
رضایت شغلی[1] عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند.( مقیمی، 1380)
حفظ و نگهداشت منابع انسانی (کارکنان) :
به نظر می رسد بررسی و تحلیل عوامل موثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان موسسه می تواند زمینه را برای تقویت مسائل انگیزشی کارکنان ومتعاقباَ افزایش اثربخشی و کارایی آنها فراهم آورد که در نهایت باعث ارتقاء عملکرد و موفقیت سازمان خواهد شد، ضرورت دارد. امروز بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که رشد و توسعه سازمانها و در پی آن یک جامعه و کشور در گرو استفاده صحیح از نیروی انسانی است (رحمانپور و احمدی، 1370: 43). نیروی انسانی یکی از ورودیهای سیستم سازمانی میباشد. هرچه سازمان بتواند نیروی شایستهتری جذب کرده و بتواند از آن نگهداری و استفاده موثرتری نماید در رسیدن به اهدافش موفقتر و نسبت به رقبایش پیشتر است.
[1]. Job Satisfaction
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه........................................................................................................................... 2
1-2- بیان مساله تحقیق :........................................................................................................... 2
1-3- اهمیت پژوهش................................................................................................................ 3
1-4- اهداف پژوهش................................................................................................................ 6
1-5- فرضیات پژوهش............................................................................................................ 6
1-6- چارچوب نظری تحقیق:.................................................................................................... 7
1-7- قلمرو تحقیق................................................................................................................. 10
1-8- تعریف متغیرها............................................................................................................. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه......................................................................................................................... 14
2-2- مبانی نظری سرمایه فکری.............................................................................................. 14
2-2-1- مفهوم سرمایه فکری..............................................................................14
2-2-2- سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری....................................... 18
2-2-3- انواع سرمایه فکری.......................................................................... 19
2-2-4- اهمیت سرمایه فکری در سازمان..............................................................23
2-2-5- مدیریت موفق سرمایه فکری................................................................. 24
2-2-6- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط شرکتها........................................... 25
2-2-7- الگوهای اندازه گیری سرمایۀ فکری........................................................ 25
2-2-8- روش های اندازه گیری سرمایۀ فکری..................................................... 27
2-2-9- بررسی شاخصهای سرمایۀ فکری در ایران............................................... 33
2-2-10- بررسی شاخصهای سرمایۀ فکری در کشورهای دیگر................................. 34
2-3- مبانی نظری حفظ منابع انسانی و رضایت شغلی.................................................................... 34
2-3-1- تعریف مدیریت............................................................................... 34
2-3-2- مدیریت منابع انسانى و عملکرد مدیر پرسنل............................................... 35
2-3-3- اهداف مدیریت منابع انسانى................................................................. 36
2-3-4- وظایف مدیریت منابع انسانى.............................................................. 36
2-3-5- وظایف اجرایى مدیریت منابع انسانى....................................................... 37
2-3-6- نگهداشت نیروی انسانی...................................................................... 39
2-3-7- رضایت شغلی کارکنان...................................................................... 42
2-4- پیشینه تحقیق................................................................................................................ 54
2-4-1- پیشینه داخلی:.................................................................................. 54
2-4-2- پیشینه خارجی:................................................................................ 57
2-5- مدل تحقیق................................................................................................................... 59
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه.........................................................................................................................79
3-2- روش تحقیق................................................................................................................. 62
3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات :................................................................................... 62
3-4- اعتبار و روایی ابزار تحقیق............................................................................................ 63
3-5- مقیاس اندازه گیری........................................................................................................ 66
3-6- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری:.......................................................................... 66
3-7- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات:................................................................................... 67
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه......................................................................................................................... 69
4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق.............................................................................................. 69
4-2-1-جنسیت. 69
4-2-2- تأهل............................................................................................ 100
4-2-3- تحصیلات.................................................................................... 101
4-2-4- سن..................................................................................................102
4-2-5- سابقه خدمت........................................................................................................... 73
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق.......................................................................................... 74
4-3-1- سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می گذارد........................................................................................................75
4-3-2- سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........................................................................................................76
4-3-3- سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........ 77
4-3-5- سرمایه رابطهای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد..... 79
4-3-6- سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می گذارد.......................................................................................................80
4-3-7- سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد .............................................................................................................82
4-3-8- سرمایه رابطهای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد...................................................................................................83
4-4- اولویت بندی ابعاد تأثیر گذار سرمایه فکری بر روی رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن............................................................................................................................ 117
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه......................................................................................................................... 86
5-2- یافته های تحقیق............................................................................................................ 86
5-2-1- سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......................................................................................................86
5-2-2- سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........................................................................................................120
5-2-3- سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.........................................................................................................87
5-2-4- سرمایه ساختاری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد..........................................................................................................87
5-2-5- سرمایه رابطهای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......................................................................................................87
5-2-6- سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.................................................................................................... 88
5-2-7- سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد...................................................................................................88
5-2-8- سرمایه رابطهای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد......................................................................................................88
5-3- نتیجه گیری..........................................................................................123
5-4- پیشنهادات تحقیق........................................................................................................... 90
5-4-1- پیشنهادات اجرایی............................................................................. 90
5-4-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی................................................................ 93
5-5- محدودیتهای تحقیق....................................................................................................131
منابع و مآخذ....................................................................................................................... 115
منابع فارسی.................................................................................................116
ضمائم و پیوست ها................................................................................................................ 96