بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

چکیده

          معلم را مقامی آسمانی است                   مراو را قدرو عزت جاودانی است

نقش مهم معلمان در سلامت و سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست هر جامعه ای طالع خود را در چگونگی کار معلم می بیند و او را اولین و آخرین امید در تربیت و پرورش نوباوگان و نسل اینده ی کشور می داند .احراز مقام والای معلمی چندان هم ساده نیست.معلم باید با دلسوزی و فداکاری از جان و دل زحمت بکشد تا نسلی تربیت شده و سالم به جامعه تحویل دهد.او باید با صبر و حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاکی و راستی و نمونه ی یک انسان کامل و صادق برای فرزندان این مرز و بوم باشد

  

بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

پایان نامه کارشناسی بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

دانلود بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

پایان نامه کارشناسی بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 71

پایان نامه کارشناسی بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

چکیده

          معلم را مقامی آسمانی است                   مراو را قدرو عزت جاودانی است

نقش مهم معلمان در سلامت و سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست هر جامعه ای طالع خود را در چگونگی کار معلم می بیند و او را اولین و آخرین امید در تربیت و پرورش نوباوگان و نسل اینده ی کشور می داند .احراز مقام والای معلمی چندان هم ساده نیست.معلم باید با دلسوزی و فداکاری از جان و دل زحمت بکشد تا نسلی تربیت شده و سالم به جامعه تحویل دهد.او باید با صبر و حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاکی و راستی و نمونه ی یک انسان کامل و صادق برای فرزندان این مرز و بوم باشد .معلم همواره باید وجدانی پاک و رفتاری پسندیده و مهر آمیز داشته باشد .وقتی در جامعه ای شغل معلمی را همطراز شغل انبیاء می دانند چه عزت و حرمتی بالاتر از این می توان بر معلم نثار کرد.

 

واژگان کلیدی:معلم-رابطه-دانش آموز.

مقدمه

      معلم می تواند در کنار ارتباط سازنده با دانش آموزان و به کار گیری مهارت ها و راهبردها  و روش های شناختی از طریق مدیریت و ساختارهای معمول کلاسی هم بر ادراک خویشتن دانش آموزان از کفایت و کنترل خود تاثیر بگذارد.شیوه ی رایج معلمان در مواجهه با مسایل انگیزشی همچون برخورد ایشان با دیگر مسایل آموزشی است.یعنی ابتدا این مسایل را برای کلاس در نظر می گیرند و سپس آن را با یک یک دانش آموزان تطبیق می دهند.آشکارا است که دانش آموزان برای یادگیری به آموزش نیاز دارند برای افزایش انگیزش درونی دانش آموزان در امر یادگیری ضروری است تا ادراک کنترل ایشان آسیب نبیند.همچنین برای تداوم این مهم می بایست آن ها فرصت داشته باشند تا اهداف تحصیلی خود را انتخاب کنند و بر آ ها حاکمیت داشته باشند.در واقع معلمان باید آگاه باشند که چگونه فرصت انتخاب و حاکمیت را به دانش آموزان بدهند تا توانایی ایشان در عملکرد صحیح محفوظ بماند.اگر دانش آموز انتخاب نادرست داشته باشد با شکست مواجه خواهد شد.امکان دارد که دانش آموز از فرصت کنترل بر یادگیری خود برخوردار باشد اما با عملکردی نادرست کفایت لازم را از دست بدهد.معلمان می توانند در ارتباط با ابعاد محتوایی و روش کاری از دانش آموزان حمایت آموزشی به عمل آورند و دانش آموزان نیز همچون معلمان می توانند هم در زمینه ی محتوایی و هم روش کاری از انتخاب هایی برخوردار باشند. در سن معینی که کودک پا به کودکستان و یا دبستان می گذارد و تجربه جدیدی را در زندگی آغاز می کند تصور و پندار معلمان درباره فرد  و نحوه  آشنایی شاگرد با معلمان و رابطه ای که بین معلم و دانش آموز ایجاد می گردد عامل مهمی در شکل گیری شخصیت و نحوه خویشتن پنداری دانش آموز به شمار می آید. معلمان علاقه مند با رفتار انسانی خود دانش آموزانی با صفات انسانی و علاقه مند در مدرسه به وجود می آورند. در حالی که معلمان بی علاقه و وقت گذران که به روابط انسانی بی توجهند دانش آموزانی افسرده و گریزان از مدرسه تربیت می کنند. اعتقاد و پندار معلم درباره نوع رفتار دانش آموز و توانایی های او و نحوه استفاده از این عوامل می تواند شخصیت دانش آموز را در مسیر خاصی پرورش دهد. معلمی که دانش آموز را در مدرسه با کلماتی نظیر تنبل، بی عرضه و بیچاره نامگذاری می کند، نباید از دانش آموز توقع داشته باشد که فرد علاقه مند و منطقی ای شود.

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول

مقدمه     1

بیان مسئله            2

اهمیت مساله         3

اهداف تحقیق        6

اهداف جزیی         6

روابط معلم دانش آموز         6

تعاریف مدیریت     7

فصل دوم

چارچوب نظری تحقیق، پیشینه ی تحقیق           9

مقدمه     9

مدیریت کلاس       9

سازماندهی و مدیریت کلاس درس        10

شیوه‎های مدیریت کلاس        10

شیوه‎های نظارت برکلاس از راه فعالیت‎های آموزشی         11

برقراری انضباط یا نظارت بررفتارهای اجتماعی در کلاس 11

سبک‎های مدیریت در کلاس   13

1ـ سبک مدیریت مقتدرانه ـ استبدادی    14

2ـ سبک مدیریت اقتدار گرایانه ـ مشاوره‎ای        15

3ـ سبک مدیریت آزاد منشانه 15

4ـ سبک مدیریت بی تفاوت   16

ارتباط معلم با دانش‎آموز       18

تعاریف ارتباط       18

نقش دانش‎آموز در برقراری ارتباط با معلم          18

مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز           19

1ـ ایجاد روابط مثبت با دانش‎آموز        20

2ـ اجتناب از تنبیه شدید و مکرر         20

3ـ پرهیز از پیش داوری‎های غیر منصفانه         20

4ـ ابراز علاقه وتوجه به دانش‎آموزان   21

5ـ ثبات داشتن و بخشنده بودن 21

6ـ داشتن انتظارهای بالا و ممکن         21

نظریه ی انتظار معلم           21

نظریه ی اسناد      22

نظریه ی کنترل اولیه          23

نظریه ی یادگیری اجتماعی   24

چگونگی روابط میان معلم با دانش آموزان          24

افزایش روابط غیر مشروط میان معلم و دانش آموز            24

اجتناب از تحسین و تمجید افراطی       26

شناساندن عوامل موفقیت و شکست       27

اجتناب از تنبیه شدید و مکرر 28

اجتناب از شوخی    32

پرهیز از پیش داوری های غیر منصفانه            33

ابراز علاقه و توجه به دانش آموزان     33

ثبات داشتن و بخشنده بودن    35

داشتن انتظارهای بالا و ممکن 35

نقش رابطه معلم و دانش آموز در ایجاد انگیزه      36

سازگاری در ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان چگونه ایجاد می‌شود؟     38

نقش معلم در رشد و تکامل دانش‌آموزان 39

ویژگی های معلمان اثربخش   39

تشویق    40

یادآوری   41

حرکت  در بین دانش  آموزان 43

محبت به دانش آموزان         43

یادگیری مشارکتی   43

پیشینه تحقیق        51

فصل سوم

نتیجه گیری          53

پیشنهادها 55

منابع و ماخذ         57

دانلود بررسی رابطه بین فردی معلم و دانش آموز و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.