ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻜﺘﺐ ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوری ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ
ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﭘﺎﻳﻪ اول دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن منطقه ﺑﻮﺳﺘﺎن و ﮔﻠﺴﺘﺎن اﺳﺘﺎن
ﺗﻬﺮان
پایان نامه حاضر به بررسی رابطه سبک های فرزند پروری و سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان در منطقه بوستان و گلستان استان تهران صورت گرفته است |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 493 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 155 |
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی با عنوان ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻜﺘﺐ ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوری ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﭘﺎﻳﻪ اول دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن منطقه ﺑﻮﺳﺘﺎن و ﮔﻠﺴﺘﺎن اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان
چکیده:
پایان
نامه حاضر به بررسی رابطه سبک های فرزند پروری و سلامت روانی و پیشرفت
تحصیلی را در دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان در منطقه بوستان و گلستان
استان تهران صورت گرفته است .نمونه مورد مطالع372 نفر دانش آموز همراه با
پدرانشان می باشدکه بطور تصادفی انتخاب شده انددر این تحقیق برای جمع اوری
دادها ازپرسشنامه سبک های فرزند پروری بامریند وپرسشنامه سلامت عمومی
استفاده شده است .نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که دانش آموزانی که
والدین آنها سبک فرزند پروری قاطع و اطمینان بخشی دارا بودند از سلامت
روانی و پیشرفت تحصیلی بهتری بر خوردار بودند و دانش آموزانی که والدین
آنها دارای سبک فرزند پروری مستبدانه و سهل انگارانه بودند از سلامت روانی
و پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به فرزندان والدینی که سبک قاطع و اطمینان
بخشی داشتند.
کلید واژه ها:
سلامت روانی
پیشرفت تحصیلی
سبک های فرزندروری
11-1- مقدمه
خانواده
به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی و از ارکان اصلی و عمده هر جامعه به شمار
می آید. محیط خانه اولین و مهمترین عاملی است که به رشد شخصیت افراد تاثیر
می گذارد.کودک خصوصیاتی را از والدین به ارث می برد.اما نقش والدین در رشد
کودک تنها به جنبه های ارثی محدود نیست.ایده ها و آرزوهای والدین،میزان
رضایت آنها از روابط زناشویی و سبک های فرزند پروری اتخاذ شده از جانب
والدین، همگی می توانند بر شکل دهی رفتار کودک و سلامت روان او نقش بسزایی
داشته باشند.(رضایی،1383)مطالعه روابط والدین و کودک یکی از بحث های مهم
روانشناسی را تشکیل می دهد.روابط بین کودکان و دیگر اعضای خانواده را
میتوان به عنوان نظام یا شبکه ای ازبخش هایی دانست که در ارتباط متقابل با
یکدیگرند.کودک صرفا" تحت تاثیر یک جنبه از رفتار والدین یا شخصیت آنها قرار
نمی گیرد،بلکه تحت تاثیر ترکیبی از عوامل مختلف است.(اسفندیاری،1374)مک
کوبی (1984) سبکهای فرزندپروری والدین را در بروز نابهنجاریهای رفتاری
فرزندان مؤثر میداند و بر نقش کیفیت رفتار والدین بر عملکرد تحصیلی و
روابط با همسالان و سازگاری در دورة نوجوانی تأکید کرده است.
فهرست مطالب
چکیده 6
11-1- مقدمه 7
2-1- بیان مسأله: 7
3-1-ضرورت و اهمیت پژوهش 12
4-1-اهداف پژوهش: 12
6-1-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 13
متغیرهای پژوهشی: 15
فصل دوم 16
1-1-2-تاریخچه سبک های فرزندپروری: 17
2-1-2 سبک های فرزندپروری: 17
2-1-3- ابعاد سبکهای فرزندپروری: 18
2-1-4-دیدگاه های نظری در باره سبک های فرزند پروری 19
2-1-4-1--شیوه مستبدانه: 20
2-1-4-2-شیوه آسان گیر(سهل انگارانه) 22
-3-1-4-2- سبک های رفتاری قاطع و اطمینان بخش 23
2-1-6- الگوی شفر: 31
2-1-7-الگوی وینترباتوم 32
2-1-7-1-بعد استقلالآموزی: 32
2-1-7-2-بعد تسلطآموزی: 33
2-1-7-3-بعدمراقبتآموزی: 33
2-1-8- نظریه اریکسون: 33
2-9- عوامل تاثیرگذار بر شیوههای فرزندپروری: 34
2-1-9-1--شخصیت، انتظارات و اعتقادات والدین: 35
2-1-9-2-خصوصیات فرزندان (خصوصیات شخصیتی و تواناییهای شناختی): 35
2-1-9-3-زمینه اجتماعی(رابطه زناشویی وتجارب شغلی والدین) 35
2-1-10-وضعیت اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و تاثیر آن بر سبکهای فرزندپروری در والدین: 38
2-1-11- بافت فرهنگی خانواده و شیوههای فرزندپروری: 40
2-1-12 انتظارات والدین نوجوان 42
2-1-13 والدین و خانواده و تاثیر آن در رفتار کودک 43
2-1-14-شکلهای موثر کنترل والدین : 44
2-1-15-شکلهای غیرموثر والدین: 46
2-2تعریف سلامت: 46
2-2-1سلامت روان: 47
2-2-2-ابعاد سلامت: 48
2-2-2-1-سلامت جسمی: 48
1-2-2-2-سلامت روانی 49
2-2-3-سلامت معنوی: 49
2-2-2-4-سلامت اجتماعی: 49
2-2-2-5-سلامت هوشی: 50
2-2-2-6-سلامت محیطی: 50
2-2-2-7-سلامت روانی 51
2-2-3-سلامت روانی چیست؟ 51
2-2-4 مفهوم سلامت روانی و نظریههای مربوط به آن 54
4-4-ت) مفهوم سلامت روانی در نظریههای هستیگرایی 63
5-4 ث) مفهوم سلامت روانی در نظریات گشتالت 63
4-5-ج) مفهوم سلامت روانی در نظریات ارگانیسمی 64
6-4-چ)مفهوم سلامت روان در نظریههای شناختی 65
2-2-5-افراد سالم از نظر روانی 67
2-2-6-اهمیت سلامت روانی: 68
6-1-الف: عوامل زیستی: 70
6-2-ب: عوامل عاطفی و روانی: 70
6-3-ج: عوامل اجتماعی: 70
2-3-پیشرفت تحصیلی 72
2-3-1-عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان 74
2-3-1-1-عوامل فردی موثر بر پیشرفت تحصیلی 75
الف1-1-)هوش 76
ب 1-2- جنس 76
-ج 1-3-سلامت جسمی دانش آموزان 77
د-1-4- آمادگی و آموخته های قبلی 77
2-3-1-2-ویژگیهای ورودی عاطفی و انگیزش یادگیری 78
2-3-1-3-خصوصیات روانی وعاطفی دانش آموزان 80
2-3-1-4-عوامل آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی 80
ب-آزمایشگاه 82
ج-کتب و مواد آموزشی 83
د-شرایط فیزیکی کلاس درس 84
2-3-1-5--عوامل انسانی- آموزشگاهی موثر بر پیشرفت تحصیلی 84
الف- 1-5--) معلم 85
ب- 5-2-روش تدریس معلم 86
ج- 5-3-روش تدریس فعال 87
هـ - 5-5-مدت زمان یادگیری در مدرسه و منزل 88
و-5-6) تکلیف درسی 89
ز- 5-7)مدیر مدرسه 90
تحقیقات انجام شده در ایران 90
تحقیقات خارجی: 93
جمعبندی: 99
فصل سوم 101
3-1 طرح تحقیق 102
3-2 جامعه مورد مطالعه، 102
3-3 حجم نمونه و روش نمونهگیری 102
3-4 معرفی ابزار پژوهش: 103
3-5- روش گردآوری اطلاعات (روش اجرا) 108
3-6- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 109
فصل چهارم 110
4-1 111
4-2 اطلاعات توصیفی 111
4-3 یافته های مربوط به سولات پژوهش 118
4-3-1 سوال اول پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری سهل گیر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ 118
4-3-2 سوال دوم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری استبدادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ 119
4-3-3 سوال سوم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ 120
4-3-4 پیش بینی نمرات میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از سبک های فرزند پروری: 121
4-3-5 سوال چهارم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری سهل گیر و عدم سلامت عمومی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ 123
4-3-6 سوال پنجم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری استبدادی و عدم سلامت عمومی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ 124
4-3-7 سوال ششم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش و عدم سلامت عمومی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ 125
4-3-8 پیش بینی نمرات عدم سلامت روان بر اساس سبک های فرزند پروری 126
4-3-8 پیش بینی نمرات میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سلامت عمومی: 129
فصل 5 130
نتیجهگیری 131
الف – بحث در مورد سوال اول تحقیق 131
ب- بحث در مورد سوال دوم تحقیق 133
ج- بحث در مورد سوال سوم تحقیق 134
محدودیتها: 136
پیشنهادها 136
منابع ماخذ 152