پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن
انسان کلمه عام و آدم لفظ خاص استدر بعضی از تفاسیر، دو لفظ آدم و انسان را در آیات مربوط بخلقت بیک مفهوم و آنهم مفهوم عام دانستهاند، در صورتیکه در قرآن کلمه «انسان» فقط بمفهوم عام ذکر شده و لفظ آدم جز به عنوان اسم خاص بکار برده نشده است |
![]() |
دسته بندی | فقه،الهیات،معارف |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 86 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن
مقدمه:
انسان
کلمه عام و آدم لفظ خاص است.در بعضی از تفاسیر، دو لفظ آدم و انسان را در
آیات مربوط بخلقت بیک مفهوم و آنهم مفهوم عام دانستهاند، در صورتیکه در
قرآن کلمه «انسان» فقط بمفهوم عام ذکر شده و لفظ آدم جز به عنوان اسم خاص
بکار برده نشده است.مثلا در آیات ذیل:
ان لی للانسان الاماسعی و وصینا الانسان بوالدیه احساناً .
از کلمه انسان جز مفهوم عام تحصیلی نمیشود. اما در آیه 35 از سوره بقره : و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه .
و در آیه 121 از سوره شریفه «طه»": و عصی آدم و به فغوی
با
توجه بآیه مقدمه آنم یعنی آیه 120 از همان سوره (طه) که بیان حال از یک
فرد معین و مشخص است، کلمه آدم را جز بمفهوم خاص نمیتوان منسوب ساخت .
ب-
در آیاتی که لفظ آدم بطور ساده آمده است هیچگاه این نام مسبوق به الف و
لام نیست. این نشان بر آن است که اسم خاص «آدم » احتیاج بمعرفی ندارد:
قال یا آدم انبئهم باسمائهم . و اذقلنا للملائکه اسجدوا لادء...
ج- در آیه 59 از سوره آل عمران:
ان مثل عیسی عندلالله کمثل آدم...
که
بعداً بیشتر مورد استناد و استفاده واقع خواهد شد، اگر آدم فرد معینی
نبوده و لفظ عام باشد تشبیه «مثل عیسی» بآن تشبیه که امر خصوصی است تشبیهی
بمورد و نامتناسب خواهد بود و این دور از شأن قرآن است.
د- آیه 58 از سورهمریم که قسمت اول آن باین بیان است:
اولنک
الذین انعم الله علیهم من النبیینمن ذریه آدم و ممن حملنا مع نوح و من
ذربه ابراهیم... بخوبی می رساند که «آدم» نیز بمانند نوح و ابراهیم
علیهمالسلام فرد معین و مشخصی بوده تا پیغمبران از نسل او و آنان مورد
انعام الهی قرار گرفتهاند.
پیدایش آدم از میان انسانها
کلام الهی در آیه 33 از سوره آل عمران چنین است:
این
آیه علاوه بر آنکه نام ادم را مانند نوح و ابراهیم (ع) بصورت اسم خاص ذکر
مینماید، بیان روشی راجع بوضع و محیط پیدایش آدم نیز دارد:
«
اصطفی» بمعنی برگزیدن و انتخاب کردن است و چون از باب افتعال است، مفهوم
کوشش و دقت هم از آن حاصل میشود.برگزیدن هر فرد از میا جمع و جمعیتهای
همسان و همنوع او صورت میگیرد. نوح و هر یک از برگزیدگان آل ابراهیم و آل
عمران، پس از آمادگیهای روحی و معنوی که در زمینههای مساعد نسلی و تربیتی
پیدا کردند، از میان قوم خود یعنی مردمی که با آنها زندگی میکردند انتخاب
شدهاند.وقتی بنص آیه، نوح (ع) و پیغمبران آل ابراهیم و آل عمران از میان
مردم زمان خود برگزیده شدهاند، قطعاً همین وضع برای آدم (ع) که شرایط دیگر
و مخصوصی برای او در آیه ذکر نشده، فراهم بوده است، او هم از میان همنوعان
خویش که از نظر جسمی و وضع زندگی مثل او بودند، برخاسته وبرگزیده شده است.
خلقت آدم از میان انسانها
بعد
از پیدایش انسان صورت گرفته است.از آیه 23 سورة آل عمران و چندین آیه دیگر
که بتدریج و به تناسب در فصلهای دوم و سوم مورد بحث قرار خواهد گرفت
فهمیده میشود که آدم اولین انسان نیست. بتصریح این آیات، آدم از میان جمعی
که مثل او بودند و از پیش با او میزیستند برگزیده شده بنابراین خلقتی
موخر نسبت به پیدایش انسان داشته است و لهذا بیان آنکه نوع انسان از آدم
پدید آمده است، از نظر قرآن مبا و اساسی ندارد و بهیچوجه درست نیست.
کلمات کلیدی:
آدم
انسان
خلقت
انسان و آدم در قرآن