تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی
این مقاله تلاش دارد با بیان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و تربیت ، به بررسی تاثیر این پدیده بر روی برنامه درسی بپردازد |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 38 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی
چکیده :
یکی
از ویژگیهای مهمی که پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن برخوردار است
،اینست که باعث میشود ارتباط انسان با انسان ، همچنین انسان با محیط
تسهیل یافته و ارتقاء یابد . فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل قدرت
تحولپذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که میتواند با دانشآموزان
داشته باشد ، از نقش مهمی در انتقال دانش برخوردار است . درباره تاثیر
فناوری اطلاعات و ارتباطات درحوزه تعلیم و تربیت دو دیدگاه وجود دارد .
رویکرد اول که به رویکرد اصلاحگرا نام گرفته ، براین باور است که اثر
فناوریهای جدید ( اطلاعات و ارتباطات ) بر آموزش و پرورش تدریجی بوده و این
پدیده باعث میشود که آموزش به شیوه سنتی ، تنها به گونهای کارآمدترانجام
شود .
بعبارت
دیگر ICT باعث تسریع اصلاحات در آموزش و پرورش میشود . در کنار این
رویکرد ، رویکرد تحولگرا مطرح است که معتقد به تحولزایی ICT در آموزش و
پرورش میباشد و بر این باور است که فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ابزارها و
حتی خطمشیها و اهداف تعلیم و تربیت را به صورت اساسی تغییر داده و متحول
میکند .
این
مقاله تلاش دارد با بیان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و
تربیت ، به بررسی تاثیر این پدیده بر روی برنامه درسی بپردازد . برنامه
درسی را میتوان دستور کار آموزش دانست بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در برنامه درسی فواید فراوانی به همراه دارد . از جمله اینکه امکان
بهرهگیری از یک برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و دانشآموزان فراهم
میآورد . این نوع برنامه درسی ، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی را به
دانشآموزان القاء کند ، زمینهای را فراهم میکند که از طریق آن امکان
شکوفایی قابلیتهای فردی دانشآموزان و گسترش تجربههای فردی و مستقل آنها
افزایش مییابد . در این رابطه به تاثیرات دیگری میتوان اشاره کرد که در
مقاله به آنها پرداخته شده است .
کلید واژهها : ICT ، برنامه درسی ، ICT در تعلیم و تربیت ، ICT در برنامه درسی .
کلمات کلیدی:
برنامه درسی
فناوری نوین تدریس
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مقدمه
عصر
حاضر که عصر تغییر از جامعه صنعتی به جامعه فراصنعتی یا جامعه اطلاعاتی
لقب گرفته است ، طبیعی است که اطلاعات ، دانش و آگاهی بعنوان اساسیترین
دارائیها برای انسانها و جوامع بشری بحساب آید . رشد و گسترش فناوری
اطلاعات و ارتباطات(ICT) در جامعه امروز به حدی سرعت گرفته است که میزان
توجه به آنرا بعنوان مهمترین شاخص توسعهیافتگی برای کشورهای در حال توسعه
در نظر گرفتهاند ، و معتقدند که عصر حاضر ، دنیای متفاوتی خواهد بود که
راهبری آنرا فناوری اطلاعات برعهده خواهد داشت . ویژگی مهمی که پدیده
فناوری اطلاعات از آن برخوردار است اینست که باعث میشود ارتباط انسان با
انسان و همچنین انسان با محیط تسهیل یافته و ارتقا یابد .
فناوری
اطلاعات به دلیل تحولپذیری و قدرت تاثیر فراوانی که در رشد آموزشی ،
فرهنگی ، اقتصادی، امنیت ملی ،جهانی شدن و تعدیل مشکلات اطلاعرسانی سنتی
دارد ، یکی از پویاترین و بحثانگیزترین رشتههای علم و فناوری محسوب
میشود . البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که فناوری
اطلاعات(IT) به دلیل ویژگیهای خاصی که از آنها برخوردار است ، همواره مورد
سوءاستفادههایی نیز قرار گرفته است که این سوءاستفادهها ، سؤتعبیرهایی را
در زمینه بکارگیری از این پدیده موجب شده است . با این وجود باید به این
مسئله اعتراف کرد که فناوری اطلاعاتی دارای قابلیتهای فراوانی به منظور
انتقال دانش ، تسهیل ارتباطات و تعاملات و سرعت بخشیدن به روند رو به رشد
توسعه دانش و اطلاعات میباشد که البته همه اینها در صورت بهرهگیری صحیح
از این پدیده امکانپذیر است
فهرست مطالب
چکیده : 1
مقدمه 3
اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات 4
رویکردها : 7
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی 13
تدوین برنامه درسی از فرایندی پیروی میکند که این فرایند شامل نه مرحله است : 14
برنامهریز آموزشی برای ادغام فنآوری اطلاعات و ارتباطات در برنامهریزی درسی به سه نوع فعالیت میپردازد :1 17
فنآوری نوین تدریس فنآوری سنتی تدریس 24
نتیجهگیری : 27
فهرست منابع : 29