بررسی آموزش از راه دور نوجوانان در ایران
هدف از این پایان نامه بررسی آموزش از راه دور نوجوانان در ایران می باشد |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 82 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
دانلود پایان نامه رشته مدیریت آموزشی
بررسی آموزش از راه دور نوجوانان در ایران
تاریخچه آموزش از راه دور در ایران
در
کشور ایران از سال 1351 شورای عالی آموزش و پرورش به این فکر افتاد که
موسسه، آموزش مکاتبه ای را در آموزش و پرورش دایر کند ولی اقدام خاص عملی و
حتی برنامه ریزی روی این مصوبه انجام نشد تا این که قانون اساسی جمهوری
اسلامی در اصل سوم و سی ام خود ایجاد فرصت های مساوی آموزشی، تربیتی و
تحصیلی برای همه ایرانیان را مد نظر قرار داد.
ولی
باز هم اتفاق خاصی به جز ایجاد نهضت سواد آموزی و کوشش خوبی که در آموزش
ابتدایی انجام شد، اقدام دیگری در آن راستا انجام نشد. تا این که شورای
عالی آموزش و پرورش پس از احساس نیاز در سال 1372 برای تامین تسهیلات جهت
متقاضیان واجد شرایط تحصیل در آموزش متوسطه تحصیلی به خصوص بازماندگان را
در خواست کرد. ولی اقدام خاصی نیز اتفاق نیفتاد.
تا
این که بالاخره شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1375 طی مصوبه ای
اساسنامه موسسه آموزش از راه دور را با پیشنهاد آموزش و پرورش به تصویب
رساند. اولین جلسات رسمی برای راه اندازی علمی موسسه به 8/7/1382 مصادف با
سوم شعبان المعظم وبا تشکیل جلسه شورای موسسه برگزار شد و در واقع با
انتخاب اولین رئیس آن کار خود را آغاز کرد و عملاً در مهر ماه 1383 این نوع
آموزش در کشور راه اندازی شد.
وجود
چهار عامل « جهان در تغییر» واقعیت های ناخوشایند موجود در نظام رایج
تحصیلی در مدارس ، نیاز روز افزون به آموزش مستقل و همراهی و اقتضای عوامل
پیرامونی آموزش مانند شرایط خانوادگی، شغلی، و سرانجام پیشرفت علوم و فنون
و... سبب شده است تا نوع و شیوه نیاز به آموزش و پرورش دگرگون شود و در
مجموع انتقادهایی که به نظام رایج مدرسه ای شده است (شعاری نژاد- 1381-
ص75). که البته بیانگر بخشی از واقعیت ها در مورد مدرسه می باشد سه اثر و
پیامد مشخص دربرداشته است:
1- بهبود شرایط مدرسه با ایجاد انعطاف، آزادی عمل بیشتر دانش آموز و ارتقاء سطح کیفی فرایند یاددهی و یادگیری
2- رواج هر چه بیشتر آموزش از راه دور
3- شکل گیری نهضت تحصیل در خانه
شاید
مدارس جوامع توسعه نایافته و گرفتار انسداد، بیش از دیگر جوامع با پدیده «
مدارس محصور» روبرو هستند دیوارهایی محیط فیزیکی مدرسه را محدود می کنند و
دیوارهایی هم محیط مدرسه را از اجتماع از منظربسته تعلیمات در نگاه به
واقعیت مسایل کار و زندگی مجزا مینمایند. این دو معنی پشتیبان یکدیگر
هستند یعنی جدایی محیط فیزیکی، خواه ناخواه جدایی اجتماعی، جدایی اجتماعی
به ناچار جدایی فیزیکی را در پی می آورد، این در حالی است که به رفع حصارها
و مزاحمت ها به منظور شکل گیری تفکر مستقل ورشد توانمندیها، به مسایل و
رویکردهایی نیاز داریم که در مدارس کمتر مورد توجه است.
کلمات کلیدی:
آموزش از راه دور
آموزش الکترونیکی
آموزش از راه دور در ایران
فهرست مطالب
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف
- اهداف کلی
- اهداف جزئی
- سوالات تحقیق
تعریف مفهومی واژهها
پیشینه و تاریخچة آموزش از راه دور
مسایل بنیادی درآموزش از راه دور
- رویکردهای اساسی آموزش از راه دور
- علل پیدایش آموزش از راه دور
- مزایا و امکانات آموزش از راه دور
- آموزش از راه دور ورویکردهای آموزشی و یادگیری
- تکامل نسلی آموزش از راه دور
ارکان، ویژگیها و مبانی آموزش از راه دور
آموزش از راه دور در آموزش و پرورش ایران
تفاوتهای موجود بین دانش آموزان نظام حضوری و فراگیران آموزش از راه دور
طبقه بندی مخاطبین
روشها و فرایندهای اجرایی تحصیل درآموزش از راه دور
چالشها و دغدغههای مرتبط با آموزش از راه دور
یافتهها و نتایج
محدودیتهای تحقیق
راه کارهای پیشنهادی تحقیق
منابع و مآخذ