مقاله مدیریت تغییر و آموزش و پرورش
مقاله مدیریت تغییر و آموزش و پرورش |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
مدیریت تغییر
نگاهی به روند و چگونگی مدیریت تغییر در آموزش و پرورش
بد و خوب تغییر
آموزش و پرورش و تغییرات
به چه تغییراتی نیاز داریم؟
ضرورت یا مصلحت
منابع:
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قسمتهایی از متن جهت آشنایی با متن مقاله:
مدیریت تغییر
جهان همواره در حال تغییر و تحول است و ادامه حیات ذرات هستی در گرو همین تغییرات است. تغییر در همه پدیدههای جهان جریان دارد و این تنها به طیف خاصی محدود نیست. تغییر پیش از پیدایش بشر وجود داشته و همیشه نیز وجود خواهد داشت. چه در غیر این صورت، در هر موقعیت و لحظه از زمان، انتقال به زمان و شرایط بعدی ممکن نخواهد بود. بشر همیشه درصدد ایجاد تغییرات مثبت، مهار تغییرات منفی و مبارزه با آثار آن بوده است و سعی نموده است که تغییرات را مدیریت نماید تا از آثار زیان بار آن در امان بماند. سازمانها و بنگاههای اقتصادی نیز در دنیای پرشتاب امروزی دائماً در حال تغییر و تحول هستند و سازمان هایی میتوانند باقی بمانند که برای بقای خود مزیت رقابتی بوجود آورند. سئوالی که به ذهن متبادر می شود این است که آیا تغییر فرایندی مثبت است یا منفی؟
نگرش به تغییر در دنیای مدیریت، نگرشی سیستمی و مبتنی بر فرآیند است. فرآیند از جایی آغاز و در جایی پایان میپذیرد. بنابراین میتوان گفت که فرآیند مدیریت تغییر، فرآیندی آگاهانه و مبتنی بر رویکردی تعریف شده می باشد. در یک نگرش کلی میتوان گفت فرآیند مدیریت تغییر از هفت مرحله تشکیل میشود که عبارتند از:
1- مرحله تدوین راهبرد و طرح
...
به چه تغییراتی نیاز داریم؟
تغییر هر وزیر در آموزش و پرورش، تلاطمی
را در این مجموعه از سطوح بالا تا پایین ایجاد می کند و تا این موج بخوابد
مدت زمانی طول می کشد. شاخص ترین نتیجه این تلاطم آشفتگی اوضاع و سردرگمی
نیروهاست و علی رغم ادعاهایی مبنی بر تغییرات بنیادی، بعد از طی دوره ای
مشخص، همه چیز به وضع سابق برمی گردد؛ نه وضعیت معلم تغییر می کند، نه مسیر
آموزش عوض می شود و نه دانش آموز و نه علم پیشرفت قابل توجهی می کنند. به
راستی آموزش و پرورش به چه نوع تغییراتی نیاز دارد؟ و یا حداقل، علایمی که
نشان بدهند آموزش و پرورش عزمی جدی برای اصلاح امور دارد، کدامند؟
۱ -
کاهش حجم وزارتخانه - این وزارتخانه به شدت تمایل به تمرکزگرایی و کنترل
امور دارد، مانع استقلال عمل مناطق و مدارس است، نمی تواند بین مجموعه
فعالیت هایش انسجام به وجود آورد و وجه اداری و اجرایی آن بر وجه علمی و
فرهنگی اش می چربد. نمی توان پذیرفت که کیفیت بخشی فعالیت های مدارس و توجه
به جزئیات نیازهای آموزشی آنها، با تشکیلات گسترده اداری امکان پذیر باشد.
حجیم بودن بدنه وزارت آموزش و پرورش و عدم تناسب آن با نیازهای واقعی
مدارس، نکته ای است که همه آن را به عنوان یک آفت پذیرفته اند ولی کسی
اقدامی عملی برای تغییر وضعیت انجام نمی دهد. ...