مقاله ارزشیابی
مقاله ارزشیابی |
دسته بندی | پژوهش |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
مقاله ارزشیابی
مقدمه :
در کنار داشتن مردمی با علم ودانش، هیئت سنجش وارزشیابی باید چنین افرادی را منظور داشته باشد. با داشتن چنین مردمی وبدون دخالت نظرات خصوصی آنها در هیئت وابسته به آن می توان آثار منفی که وابسته به طرز تفکر شخصی هست را در محصولات جدید کاهش داد البته با حمایت کسانی که ایده های شخصی را دخالت نمی دهند شرط بندی نمی کنند وشهرت خودرا به به خظر نمی اندازد.برای مثال: ایدههای اصلی یک محصول جدید می تواند به خاطر اینکه در رابطه بالایی با در نظر گرفتن نظریات علمی مردم هست مورد حمایت قرار بگیرد. پس ایده های مردم که علمی و بدون نظر شخصی هست میتواند باعث تصمیم گیری صحیح شود.
قضیه: انتخاب تولید کنندگان انتخابگر فهیم بطور مثبتی بر روی درستی و صحت سنجش محصولات جدید اثر دارد.
نمونه ها:
برای مثال: شرکت WEC از مدیران فنی خود خواست، تا موفقیتهای فنی پروژه R&D را ارزیابی کنند.گرچه این مدیران بطور مستقیم درگیر این پروژه نبودند. آنها از زمانیکه دانش فنی داشتند انتخاب شدند ودر نظر گرفتندکه پیشداوری کمتری در مورد پروژههایی که در مقایسه پروژه های آنها هست داشته باشند. این یکی از دلایلی بود که کمپانی قادر به تشخیص پروژه های موفق بودند.
در بعضی نمونه ها، نیازی نیست که کارشناسان از جانب مردم باشند اما می توانند از طرف فرهنگستان ادبی باشند.
...
4-فاکتورهای مربوطه- اکتسابی
سومین عمل تأثیر گذار بر روی نتیجه یک تصمیم گیری راهی است که سازندگان انتخابگر محصول کسب می کنند.
دوراه عمومی برای اکتساب این ایده ها وجود دارد.اولی اینکه ارزش جداگانه ای به آن بدهند. دیگر انکه فرض کنندکه ایده ها می توانند به عنوان یکی بهاء و اهمیت وارزش نشان شوند.
دومی:شیوه عمومی وکل احتمال توزیع آن هست.
یعنی اینکه ایده وفکر به عنوان یک متغیر مداوم وتصادفی در نظر گرفته می شودکه احتمال توزیع آن هست.
1-4-ارزشهای مطلق وناپیوسته اکتسابی
با این متد مردم عقایدشان را به عنوان یک ارزش در خرم درصد شانس، مقیاس(میزان)،احتمال یا یکی گفته یا بیانیه شفاهی در نظر می گیرند. برای مثال رویداد احتمال یک حادثه کمیاب (از 500) میتونه %0.2 مقیاس درصد در (1در 500) با شانی مقیاس به عنوان احتمال (0.002) با یک مقیاس شفاهی در نظر گرفته شود. مطالعات گذشته نکات بسیار کمی را در میان- احتمالات- شانس- مقیاس و متدهای بدست آمده بیانی وشمارشی نشان داده است در ارزیابی محصولات جدید برای مردم آشنایی با یک متد کامل اهمیت بیشتری دارد تا با یک متد مشخص.
قضیه:
تا هنگامیکه همه از انواع این متریک استفاده می کنند و با آن احساس خوبی دارند این نوع متریکها استفاده شده تأثیر بسیار کمی در ارزیابی محصول جدید دارد.
نمونه ها:
انواع مثالها نشان می دهد که چکونه شرکتها از ارزشهای ناپیوسته در ارزیابی محصولات جدید استفاده می کنند.
اول: صنایع الکتریکی سومیتومو ژاپن با مسئولیت محدود بطور موقتی خود کفایی پروژه های R&D را براورده می کند، از رهبران پروژه می خواهند که ارزیابی ناپیوسته و مطلق را بسنجند. دوم ارتش فضایی وهوایی انگلیس با موفقیت، از مهندسین R&D می خواهد که میزان سود محصولات جدید را تخمین بزند.
سوم:شرکت توسعه مستقیم مشترک ژاپن بطور موثری از گروه نرم افزار خواست تا نرم افزارهای جدید آینده از 4 نقطه نظر قیاس کنند.
از «رد شده» تا «عالی» . آخری: شرکت سییتمهای HRB در صنایع دفاع از
مهندسین و مردم تاجر خواست محصولات پروژه R&D را در مقیاس «مخالف آن»
یا
«ساپورت کردن قوی» آن تهمین زده و ارزیابی کنند. این قیدها کلیدهایی برای موفقیت پروژه ها بودند.