آنالیز سیکل رمجت
در این مقاله به مدلسازی ترمودینامیکی سیکل رمجتی خواهیم پرداخته شده است |
![]() |
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1121 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمات
1_1 مقدمه ............................................................................................................................................................................. 5
1_2 انرژی ................................................................................................................................................................................. 5
1_3 قانون اول ترمودینامیک ................................................................................................................................................. 6
1_4 قانون دوم ترمودینامیک ................................................................................................................................................. 6
فصل دوم: انواع موتورها
2_1 تاریخچه توربو جت .......................................................................................................................................................... 8
2_2 تعریف جت ........................................................................................................................................................................ 9
2_3 انواع موتور پیشرانش ...................................................................................................................................................... 9
2_4 توربو جت ......................................................................................................................................................................... 10
2_5 توربو فن ......................................................................................................................................................................... 10
2_6 توربو پراپ ........................................................................................................................................................................ 12
2_7 موتورهای پالس جت ..................................................................................................................................................... 13
2_8 موتورهای رم جت .......................................................................................................................................................... 13
2_9 موتورهای توربو رم جت .............................................................................................................................................. 14
2_10 موتورهای اسکرم جت ................................................................................................................................................ 15
2_11 موتورهای توربو شفت ................................................................................................................................................ 17
فصل سوم: اجزای سیکل و آنالیز ترمودینامیکی آنها
3_1 ورودی (مدخل) ............................................................................................................................................................. 18
3_2 کمپرسور ........................................................................................................................................................................ 18
3_3 محفظه احتراق .............................................................................................................................................................. 20
3_4 توربین ............................................................................................................................................................................. 20
3_5 نازل خروجی ................................................................................................................................................................ 21
3_6 آنالیز نقطه به نقطه سیکل ......................................................................................................................................... 22
فصل چهارم:نتایج و نتیجه گیری
4_1 مقدمه ای بر نرم افزار .................................................................................................................................................. 23
4_2 نتایج حاصل شده از نرم افزار به همراه نمودارهای مربوطه .............................................................................. 23
4_3 نتیجه گیری ................................................................................................................................................................... 28
منابع و مآخذ ................................................................................................................................................................. 29
فهرست شکل ها
شکل 2_1 فرانک ویتل در حال آزمایش اولین موتور جت در سال 1937 ................................................................. 9
شکل 2_2 توربو جت .............................................................................................................................................................. 10
شکل 2_3 توربو فن ................................................................................................................................................................ 11
شکل 2_4 موتور توربو پاپ ................................................................................................................................................... 12
شکل 2_5 موتور پالس جت .................................................................................................................................................. 13
شکل 2_6 موتور رم جت ....................................................................................................................................................... 14
شکل 2_7 موتور توربو رم جت ............................................................................................................................................ 15
شکل 2_8 هواپیمای ایکس 43 ........................................................................................................................................... 16
شکل 2_9 موتور اسکرم جت ................................................................................................................................................ 16
شکل 2_10 موتور توربو شفت ............................................................................................................................................. 17
شکل 3_1 کمپرسور گریز از مرکز با جریان شعاعی ....................................................................................................... 19
شکل 3_2 کمپرسور دوار با جریان محوری ...................................................................................................................... 20
شکل 3_3 سیکل مورد نظر برای تحلیل ........................................................................................................................... 22
شکل 3_4 نمودار دما_ آنتروپی سیکل ............................................................................................................................... 22
شکل 4_1 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب دمای اولیه .................................................................................... 24
شکل 4_2 نمودار تغییرات راندمان بر حسب دمای اولیه ............................................................................................... 24
شکل 4_3 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب فشار اولیه ..................................................................................... 25
شکل 4_4 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب سرعت اولیه ................................................................................. 25
شکل 4_5 نمودار تغییرات راندمان بر حسب سرعت اولیه ............................................................................................ 26
شکل 4_6 نمودار تغییرات نیروی تراست بر حسب فشار محفظه احتراق .................................................................. 26
شکل 4_7 نمودار تغییرات راندمان بر حسب فشار نقطه 2 ........................................................................................... 27
شکل 4_8 نمودار نیروی تراست بر حسب دمای نقطه 3 .............................................................................................. 27
شکل 4_9 نمودار راندمان بر حسب دمای محفظه احتراق ........................................................................................... 28
فهرست جداول
جدول 4_1 داده های عددی ................................................................................................................................................ 23
فصل اول
1_1 مقدمه
بیشتر هواپیماهای مدرن امروزی جهت تولید نیروی تراست( نیروی جلوبرنده) لازم برای حرکت، از موتورهای توربین گازی استفاده میکنند.
اصطلاح توربین گازی به عنوان یک واژه ی عمومی برای انواع موتورهای توربینی مورد استفاده قرار میگیرد و در محدوده ی موتورهای جت شامل: توربوجت، توربوفن، توربوپراپ، توربوشفت و کلیه موتورهای توربینی که با مکانیزم جت کار میکنند میشود. از سایر سیستم های پیشرانشی که با شتاب سیال، تراست تولید میکنند ولی توربینی نیستند میتوان به: رمجت، اسکرمجت، پالس جت، پرشرجت، واترجت و موتورهای راکتی اشاره کرد که هر کدام با مکانیزم و اصولی جدا کار میکنند و ساختمانی متفاوت از یکدیگر دارند.
موتورهای توربینی گونه های مختلفی دارند و با وجود اینکه هر یک از آنها متفاوت از دیگری است اما دارای قسمتهای مشترکی هستند. همه ی موتورهای توربینی دارای یک مجرای ورود هوا، یک کمپرسور یا متراکم کننده، یک بخش احتراق، یک توربین و یک مجرای خروجی هستند. همه ی این موتورها با یک اصول اساسی کار میکنند ولی هر کدام از آنها دارای مزایا و اشکالات مجزایی هستند. همه موتورهای توربینی جت با این قاعده کار میکنند :هوا به داخل لوله مانندی کشیده و فشرده شده، با سوخت مخلوط و سوخته شده با سرعت بالایی خارج میشود.