دانلود مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان

مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان

مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان

دانلود مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان

مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان

فهرست:

کشاورزی صنعتی و کودهای شیمیایی

کشاورزی پایدار

تاثیر کودهای شیمیایی بر EC و PH خاک و گیاهان

تاثیر کودها بر   PHخاک و گیاهان

اسیدیته معادل

................................................................................

چکیده:

 

کشاورزی صنعتی و کودهای شیمیایی

تکنولوژى همچون شمشیر دولبه اى است که استفاده از یک لبه آن به نفع انسان و استفاده از لبه دیگرش به ضرر اوست. اینکه در این گرماى شدید هواى خنک کولر به داد ما مى ر سد از فواید تکنولوژى امروزى است. اما غافلیم که همین تکنولوژى در بخش هایى مثل کشاورزى صنعتى چه زیان هایى به بار آورده است. استفاده از کود هاى شیمیایى در این نوع کشاورزى بهترین نمونه براى نشان دادن تاثیرات مضر کشاورزى صنعتى بر روى محیط زیست انسان است. این نوع کود ها خاک را زائل مى کنند و منجر به سترون شدن زمین مى شوند.

بهترین مثال استفاده مکرر از کود هاى شیمیایى در کشاورزى با روش صنعتى در جلگه خوزستان و دشت گرگان کشور ما بود که آسیب هاى فراوانى به خاک این مناطق وارد آورد. جلگه خوزستان که زمانى به علت وجود رسوبات بین النهرین در آن قادر بود گندم خاورمیانه را تامین کند و دشت گرگان که از حاصلخیز ترین سرزمین هاى ایران محسوب مى شد، امروزه در اثر نفوذ کود هاى شیمیایى زائل شده است. از اثرات مخرب دیگر تکنولوژى مى توان به فاضلاب ها و پساب هاى حاصل از صنعت اشاره کرد که به آب برگشت داده مى شوند و محیط زیست انسان را آلوده مى کنند.

...

 تاثیر کودهای شیمیایی بر EC و PH خاک و گیاهان

در این جا در خصوص اثرات کودهای شیمیایی بر  H P و EC بحث می‌کنیم. به عبارت دیگر آیا کودهای شیمیایی می‌توانند EC خاک یا شوری خاک را افزایش دهند؟

 

 تاثیر کودهای شیمیایی بر EC خاک براساس ضریب شوری سنجیده می‌شود. حال منظور از ضریب شوری چیست؟

 100 * افزایش فشار اسمزی مربوط به کود

افزایش فشار اسمزی مربوط به نیترات سدیم

= ضریب شوری کود

 

با توجه به فرمول بالا می‌توان ضریب شوری را برای هر کود محاسبه کرد. کودها نمک‌های محلول هستند به عبارت دیگر با اضافه شدن به خاک، فشار اسمزی محلول خاک را بالا می‌برند و همان مشکلی را ایجاد می‌کنند که از اضافه کردن نمک در خاک حاصل می‌شود.

 روش کار بدین صورت است که یک واحد عنصر غذایی از هر کود به خاک اضافه می‌شود، و بعد فشار اسمزی اضافه شده را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس به یک نمونه‌ی دیگر از همین خاک یک واحد نیترات سدیم اضافه می‌شود و افزایش فشار اسمزی دوباره اندازه‌گیری می‌شود. سپس به کمک رابطه‌ای که در بالا ذکر شد ضریب شوری کود را محاسبه می‌کنند.

 ضریب شوری کود برای کودهایی که درصد عناصر غذایی بالاتری دارند کمتر است. بعنوان مثال اگر کود اوره را با %۴۶ ازت با کود سولفات آمونیوم با %۲۱ ازت مقایسه کنیم ضریب شوری کود اوره ۱/۶۱ است ولی ضریب شوری کود سولفات آمونیوم ۳/۳۵ است. بنابراین در خاک‌های شور از کودهایی استفاده می‌شود که دارای ضریب شوری کمتری باشند.

  ضریب شوری به حلالیت کود بستگی دارد. هر چه حلالیت کود بیشتر باشد ضریب شوری کود بیشتر خواهد بود. ضریب شوری برای انواع کودهای ازتی، فسفری و پتاسیمی در جدول زیر دیده می‌شود.

 

 

دانلود مقاله تاثیر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.